Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
novodobá premiéra
Čtvrtek 19. září 2019, 19.00
Opera in Concert

  Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k Vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!

Program

Antonín Dvořák: Král a uhlíř, komická opera o třech dějstvích, 1. zhudebnění, B. 21

Po Dvořákově operní prvotině Alfred, uvedené ve světové premiéře na Dvořákově Praze 2014, zazní na letošním ročníku festivalu další unikát: skladatelovo první zhudebnění libreta Král a uhlíř, jehož původní rukopisný materiál byl nyní iniciativou Akademie klasické hudby zdigitalizován. Jedná se o prakticky zapomenuté operní dílo z Dvořákova raného období, které nebylo za jeho života nikdy uvedeno. Svého prvního a zároveň i posledního nastudování se dočkalo roku 1929 v Národním divadle. A protože dosud také nebyla pořízena jediná nahrávka této opery, přináší nám její novodobá premiéra v podobě koncertního provedení jedinečnou příležitost seznámit se se zcela „novou“ Dvořákovou hudbou. Čestného úkolu vzkřísit zapomenutou partituru k životu se ujme plejáda předních českých operních sólistů v čele s dirigentem Tomášem Braunerem za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu a ve spolupráci s Pražským filharmonickým sborem.

 

Program ke stažení

Libreto ke stažení

 

Osoby a obsazení

Liduška - Kateřina Kněžíková

Jeník - Richard Samek

Matyáš - Roman Hoza

Matěj - Jozef Benci

Anna - Lucie Hilscherová

Jindřich - Josef Moravec

Královna - Dana Burešová

Eva - Jana Sibera

Sekáček - Jan Šťáva

1. lovec - Ondřej Koplík

2. lovec - Michal Onufer

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 18.55
  • Konec koncertu: 22.30

Interpreti

Tomáš Brauner

Tomáš Brauner je jedním z nejrespektovanějších českých dirigentů své generace. Vystudoval Hudební fakultu AMU v Praze a absolvoval studijní stáž na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst. V roce 2010 se stal laureátem Mezinárodní dirigentské soutěže Dimitrise Mitropoulose v Aténách. Uměleckou dráhu zahájil v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde premiéroval nebo nastudoval velký počet operních titulů (mj. La Gioconda, Don Giovanni, Jakobín a Turandot). V roce 2008 debutoval ve Státní opeře Praha s Verdiho Otellem, v letech 2013–2018 byl šéfdirigentem Plzeňské filharmonie, v letech 2014–2018 zároveň zastával pozici hlavního hostujícího dirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Pravidelně spolupracuje např. s Janáčkovou filharmonií Ostrava či Komorní filharmonií Pardubice. Hostuje na festivalech Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Český Krumlov ad. Od sezony 2020/21 je šéfdirigentem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Od sezony 2018/19 je zároveň šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně.

Tomáš Brauner - dirigent

Pražský filharmonický sbor

Pražský filharmonický sbor se řadí k nejvýznamnějším evropským sborovým tělesům. Záběr působení původně rozhlasového sboru, založeného roku 1934 legendárním Janem Kühnem, se brzy rozšířil také na pravidelnou koncertní a nahrávací činnost, jejíž mimořádné kvality a široký rozsah si získaly všeobecný respekt. Mezinárodní prestiž tělesa dokládá jeho spolupráce s řadou špičkových světových dirigentů (Riccardo Muti, Claudio Abbado, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Manfred Honeck, Daniel Barenboim, Fabio Luisi, Sir Simon Rattle) a orchestrů (Berlínští filharmonikové, Royal Concertgebouw Orchestra, Izraelská filharmonie, Staatskapelle Dresden, Vídeňští symfonikové). Sbor je pravidelným hostem prestižních světových hudebních festivalů a spolupodílí se i na operních produkcích (milánská La Scala, Bregenzer Festspiele). Těleso rovněž podporuje mladé talenty: od roku 2012 pravidelně pořádá tzv. Akademii sborového zpěvu, dvouleté studium určené studentům středních a vysokých škol.

Zdroj: Pražský filharmonický sbor

Pražský filharmonický sbor

Lukáš Vasilek

Lukáš Vasilek vystudoval dirigování na AMU v Praze a Hudební vědu na Filozofické fakultě Karlovy univerzity. Od roku 1998 působil jako sbormistr Foersterova komorního pěveckého sdružení, s nímž získal řadu ocenění na prestižních mezinárodních soutěžích. V letech 2005–2007 byl druhým sbormistrem operního sboru pražského Národního divadla, kde nastudoval několik operních titulů. Od roku 2007 je hlavním sbormistrem Pražského filharmonického sboru. Jeho vysoce oceňovaná práce s tímto tělesem zahrnuje nastudování a dirigování širokého repertoáru různých slohových období stejně jako realizaci řady nahrávek, např. mimořádně úspěšného CD s kantátami Bohuslava Martinů. Vasilek rovněž působí jako orchestrální dirigent a je zakladatelem komorního sboru Martinů Voices, se kterým se věnuje převážně interpretaci hudby 20. a 21. století. Zabývá se také popularizací sborového zpěvu, mj. v letech 2012 a 2016 pro Český rozhlas vytvořil a moderoval dva seriály o sborovém umění.

Zdroj: Pražský filharmonický sbor

Lukáš Vasilek - sbormistr

Jan Šťáva

Basista Jan Šťáva vystudoval brněnskou JAMU. Od roku 2010 je členem Janáčkovy opery, kde vystupuje mj. jako Mefistofeles (Faust), Leporello (Don Giovanni), Don Alfonso (Così fan tutte), Basilio (Lazebník sevillský) a Kecal (Prodaná nevěsta). V roce 2011 debutoval v pražském Národním divadle rolí Osmina (Únos ze serailu). Od té doby zde vystoupil i v řadě jiných rolí, zejména v Mozartových a Verdiho operách. Je rovněž stálým hostem opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. V zahraničí působil mj. v Opéra de Paris, Opéra national de Montpellier a Angers Nantes Opéra. K jeho koncertnímu repertoáru patří basové party v dílech J. S. Bacha (Vánoční oratorium, Janovy pašije), J. Haydna (Stvoření), W. A. Mozarta, A. Dvořáka či G. Verdiho (Requiem). Spolupracuje s orchestry jako BBC Symphony Orchestra, Philharmonie Leipzig, Beethoven Orchestra Bonn, Radio Symphony Orchestra Hannover, Česká filharmonie a Pražská komorní filharmonie. Pravidelně vystupuje na prestižních festivalech BBC Proms, Salzburger Festspiele, Pražské jaro a Smetanova Litomyšl.

Jan Šťáva - bas

Kateřina Kněžíková

Sopranistka Kateřina Kněžíková je jednou z nejperspektivnějších pěvkyní mladé generace, jež se vedle opery stále častěji věnuje koncertnímu repertoáru, ve kterém dosahuje úspěchů nejen doma, ale převážně v zahraničí. Stěžejním repertoárem jsou díla A. Dvořáka, B. Martinů či L. Janáčka a písňová literatura. Je laureátkou řady pěveckých soutěží, ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského.


Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla, v současné době zde vystupuje například v inscenacích Rusalka, Cosí fan tutte, Carmen, Kouzelná flétna, Prodaná nevěsta či Jakobín.

Představila se publiku na řadě festivalů u nás i v zahraničí, v roce 2021 s úspěchem ztvárnila hlavní roli Káti Kabanové ve stejnojmenné opeře L. Janáčka na prestižním festivalu Glyndebourne Opera Festival. Má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy (BBC Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, London Philharmonic Orchestra, Mahler Chamber Orchestra, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Rotterdam Philharmonisch Orchest, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, PKF – Prague Philharmonia atd.) a celou plejádou skvělých dirigentů (J. Bělohlávek, S. Baudo, P. Domingo, A. Fisch, M. Honeck, D. Hindoyan, J. Hrůša, V. Luks, O. Lyniv, T. Netopil, J. Nelson, P. Popelka, R. Ticciati, E. Villaume).

Vytvořila řadu nahrávek, například Smetanovy Prodané nevěsty (Harmonia Mundi), Kytice Bohuslava Martinů či oratoria La Deposizione dalla croce di Gesú Cristo F. X. Richtera s Czech Ensemble Baroque u Supraphonu. Její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci Opus Arte získala ocenění německé kritiky Schallplattenkritik. V roce 2021 vydala u Supraphonu své první profilové CD pod názvem „Phidylé“, které bylo označeno jako „Editor´s Choice“ a „The Best Classical Albums of 2021“ v časopisu Gramophone. V roce 2022 získalo album „Phidylé“ prestižní cenu BBC Music Magazine Awards v kategorii „Vocal“. U Radioservisu vydala koncem roku 2021 své druhé profilové CD pod názvem „Fantasie“.

Kateřina Kněžíková - soprán

Josef Moravec

Tenorista Josef Moravec po absolvování Pražské konzervatoře pokračoval ve studiu na pražské AMU a na Sibeliově akademii v Helsinkách. Na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech získal 3. cenu v kategorii Junior a Cenu Viléma Zítka. Jako host pravidelně vystupuje na většině operních scén v České republice. Od sezóny 2010/2011 je stálým hostem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Řadu rolí ztvárnil ve Státní opeře Praha, mj. v operách Turandot, Candide, Kouzelná flétna, Bludný Holanďan či Smrt v Benátkách. Od sezóny 2014/2015 je sólistou Opery Národního divadla. Zde dosud vystoupil jako Skuratov (Z mrtvého domu), Komár a Rechtor (Příhody lišky Bystroušky), Jurodivý (Boris Godunov), Rybář (Slavík), Almérica (Jolanta), Abbé a Neuvěřitelný (Andrea Chénier) ad. Vystupuje také v zahraničí (Japonsko, Skandinávie, Alžírsko, Rakousko, Německo, Švýcarsko, Španělsko, Francie, Slovensko ad.)

Roman Hoza

Barytonista Roman Hoza je považován za nadějného interpreta mladé pěvecké generace. Absolvoval brněnskou JAMU a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni, byl členem operního studia Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu. Je laureátem Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech, Mezinárodní soutěže komorní a duchovní hudby aj. Jako host se již představil opernímu publiku ve Vídni, Lyonu, Salcburku, Düsseldorfu, Duisburgu, Kolíně nad Rýnem, Kaiserslauternu, Praze, Ostravě a dalších městech. Základ jeho repertoáru tvoří role z oper W. A. Mozarta (Don Giovanni, Leporello, Figaro, Guglielmo, Papageno) a Gioacchina Rossiniho (Dandini, Rimbaud, Bartolo, Signor Mill). Pravidelně vystupuje s předními českými ansámbly specializujícími se na poučenou interpretaci staré hudby (mj. Händelův Mesiáš s Czech Ensemble Baroque). Od sezóny 2016/2017 je sólistou Janáčkovy opery ND Brno.

Roman Hoza - baryton

Jozef Benci

Slovenský basista Jozef Benci absolvoval Konzervatoř a Vysokou školu múzických umění v Bratislavě. Již v době studií získal první cenu na prestižní Mezinárodní pěvecké soutěži George Enescu v Bukurešti a první cenu na Mezinárodní soutěži zpěváků do 32 let v Berlíně. Zde pak také ztvárnil roli Zachariáše ve Verdiho Nabuccovi. Od roku 2007 je sólistou Opery SND v Bratislavě. K jeho nejvýraznějším rolím na této scéně patří Collin v Pucciniho Bohémě, Vodník ve Dvořákově Rusalce, Ferrando ve Verdiho Trubadúrovi, Sarastro v Mozartově Kouzelné flétně nebo Mefisto v Gounodově Faustovi. Roku 2011 se v Londýně podílel na koncertním provedení Smetanovy Prodané nevěsty v roli Kecala pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Na Bratislavských hudebních slavnostech 2011 vystoupil s vynikajícím ohlasem na společném pěveckém recitálu s Editou Gruberovou. Koncertně dosud vystoupil mj. v České republice, Lucembursku, Francii, Rumunsku, Itálii, Rakousku, Polsku a Německu.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Symfonický orchestr Českého rozhlasu představuje po mnoho desítek let univerzální symfonické těleso s širokým záběrem repertoáru z oblasti koncertní i operní hudby a patří k nejvýznamnějším a nejstarším orchestrům v České republice. Jako stálí nebo hostující dirigenti s orchestrem spolupracovali např. Václav Talich, Karel Ančerl, Václav Neumann, Vladimír Válek a Charles Mackerras. Současným šéfdirigentem je Alexander Liebreich. Řada světových hudebních skladatelů provedla s orchestrem vlastní skladby: Sergej Prokofjev, Aram Chačaturjan a další. Orchestr se vždy intenzivně věnoval nahrávací činnosti a má zásluhu na vzniku zvukových záznamů mnoha děl českých klasiků, která nejsou běžnou součástí repertoáru. Na festivalu Dvořákova Praha nevystoupí poprvé: již roku 2014 se zde podílel na světové premiéře kompletního koncertního provedení Dvořákovy operní prvotiny Alfred s původním německým libretem.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Lucie Hilscherová

Mezzosopranistka Lucie Hilscherová vystudovala sólový zpěv, psychologii a hudební výchovu na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Opakovaně se účastnila Bachakademie Stuttgart vedené Helmuthem Rillingem a mnoha mistrovských pěveckých kursů. Je laureátkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V roce 2005 začala spolupracovat se Státní operou Praha, kde nastudovala řadu rolí převážně italského repertoáru (Rossini, Verdi). Od roku 2008 vystupuje také v pražském Národním divadle, mj. v operách Smetany a Čajkovského. Aktivně se věnuje koncertní činnosti: pod vedením Libora Peška, Jiřího Bělohlávka, Helmutha Rillinga, Kaspara Zehndera aj. spolupracovala s orchestry BBC Symphony Orchestra, Bach-Collegium Stuttgart, Pražská komorní filharmonie, Collegium 1704 ad. Účinkuje na festivalech Musikfest Stuttgart, Beethovenfest Bonn, Grafenegg Musik-Sommer, Pražské jaro a Smetanova Litomyšl.

Lucie Hilscherová - mezzosoprán

Dana Burešová

Jedna z nejžádanějších českých sopranistek současnosti Dana Burešová vystudovala zpěv na Pražské konzervatoři. Již během studia se stala sólistkou Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, od sezóny 1992/1993 je v angažmá Národního divadla v Praze. Zde vytvořila řadu hlavních rolí ve významných operních dílech českého i světového repertoáru: Mařenka (Prodaná nevěsta), Jitka (Dalibor), Vendulka (Hubička), Hedvika (Čertova stěna), Ludiše (Braniboři v Čechách), Anežka (Dvě vdovy), Rusalka, Julie (Jakobín), Jenůfa (Její pastorkyňa), Lišák (Liška Bystrouška), Taťána (Evžen Oněgin), Hraběnka (Figarova svatba), Micaëla (Carmen), Alžběta (Tannhäuser) a Elisabetta di Valois (Don Carlo). K jejím nejnovějším významným rolím patří titulní role ve Smetanově Libuši. Jako operní i koncertní pěvkyně vystupuje rovněž v zahraničí, mj. v Anglii, Německu, Dánsku, Francii, Rakousku, Japonsku a USA. Je držitelkou Ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon v roli Alžběty ve Wagnerově opeře Tannhäuser.

Dana Burešová - soprán

Michal Onufer

Michal Onufer absolvoval Janáčkovu konzervatoř a Fakultu umění v Ostravě pod vedením Elišky Pappové a Petra Mikuláše. Svou profesionální uměleckou dráhu zahájil již během studií v Národním divadle Moravskoslezském. V roce 2013 se stal stálým členem operního souboru Státního divadla v Košicích, kde debutoval jako Sparafucile (Rigoletto) pod taktovkou Petra Valentoviče. Dále se divákům představil v mnoha stěžejních rolích bas-barytonového oboru, např. jako Lindorf, Coppelius, Dapertutto, Miracle (Hoffmannovy povídky), Zachariáš (Nabucco), Ferrando (Trubadůr), Leporello (Don Giovanni), Figaro (Figarova svatba), Salieri (Mozart a Salieri) nebo Revírník (Příhody lišky bystroušky). Také účinkoval ve světových premiérách oper současných autorů, v opeře  Gottgefallig jako Salieri ( Marián Lejava) a jako Tartuffe ve stejnojmenné opeře Norberta Bodnára se Státní filharmonií Košice pod taktovkou Leoše Svarovského.

Ondřej Koplík

Tenorista Ondřej Koplík studoval na pražské AMU u Magdalény Hajóssyové, nadále se zdokonaluje pod vedením Matthiase Beutlicha v Drážďanech. Účastnil se Rossiniho operního festivalu v italském Pesaru a interpretačních kurzů u maestra Bruna de Simonea. Poté získal stálé angažmá v operním sboru Semperoper Dresden a od roku 2009 angažmá jako sólista opery v Moravském divadle Olomouc.V roce 2014 debutoval ve Státní opeře v inscenaci Pucciniho Bohémy, o rok později pak v pražském Národním divadle v Mozartově Kouzelné flétně a Musorgského Borisi Godunovovi. S pražskými operními scénami spolupracuje i nadále (Straussův Netopýr, Verdiho Macbeth, Martinů Juliette, Mozartova Figarova svatba, Donizettiho Poprask v opeře, a další). V září 2018 debutoval jako princ Ramiro v belcantové opeře G. Rossiniho : La Cenerentola v divadle D.X.Šaldy v Liberci. Za tuto roli byl označen v operní bilanci na portále operaplus jako jeden z nejlepších mužských výkonů za rok 2018. V loňském roce se zúčastnil koncertního provedení Dvořákovi Svaté Ludmily v pražském Rudolfinu pod taktovkou Jakuba Hrůši v rámci festivalu Dvořákova Praha 2018.

Jana Sibera

Sólistka opery Národního divadla Jana Sibera patří k nejvyhledávanějším interpretkám lyricko-koloraturního oboru u nás. Vystudovala Pražskou státní konzervatoř a Hamu v Praze. Pravidelně vystupuje v rolích Violetta, Královna noci, Susanna, Gilda, Lucia di Lammermoor, Julie, Ofelie, Liška Bystrouška, Terinka, Blaženka, Mařenka a mnoho dalších. Je stálým hostem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Roli Ofélie, za kterou byla v roce 2017 nominována na cenu Thalie, úspěšně ztvárnila v opeře Göteborg. Spolupracuje se všemi významnými orchestry u nás a absolvovala několik turné s ND v Japonsku. Jana Sibera se stala jediným hostem na profilovém CD J. Kaufmanna pro firmu Decca.

Jana Sibera - soprán

Richard Samek

Tenorista Richard Samek se narodil v Třebíči a je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění. V roce 2006 debutoval na jevišti Národního divadla v Brně. V současné době je stálým hostem operního souboru Národního divadla v Praze, kde vystupuje v rolích jako Alfredo (La traviata), Werther (Werther), Tamino (Kouzelná flétna) nebo Princ (Rusalka). Hostuje na řadě zahraničních scén, k nimž patří Grand Théâtre de Reims, Opéra Théâtre de Limoges, Opéra de Rennes, Theater Magdeburg a Semperova opera v Drážďanech. V roce 2015 se podílel na realizaci živé nahrávky Smetanovy opery Dalibor s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Spolupracuje s významnými orchestry, jako je Česká filharmonie, Orchestra Accademia Nazionale di Santa Cecilia nebo Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Pravidelně vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech Pražské jaro, Dvořákova Praha, Seefestspiele Mörbisch či Smetanova Litomyšl.

Richard Samek - tenor

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.