Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Čtvrtek 12. září 2019, 20.00
Komorní řada

Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k Vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!

Program

Johannes Brahms: Sonátová věta c moll, op. posth., „FAE Sonata“, WoO 2, „Scherzo“Sergej Prokofjev: Sonáta pro violoncello a klavír C dur, op. 119Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 3 f moll, op. 65, B. 130

Houslista a kurátor komorní řady festivalu Gil Shaham, violoncellista Kian Soltani, objevující se v poslední době stále častěji na nejprestižnějších světových scénách, a matador koncertních pódií klavírista Gerhard Oppitz se sejdou v atraktivním prostředí Anežského kláštera, který se i letos stane dějištěm některých komorních koncertů festivalu. Spojí zde své síly, aby provedli jedno z vrcholných děl Dvořákovy komorní tvorby − Klavírní trio f moll. V duchu Dvořákovského tématu dále zvolili hudbu Dvořákova souputníka Johannese Brahmse a invenčně bohatou moderní hudební řeč Sergeje Prokofjeva.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 21.40
  • Setkání po potlesku

Interpreti

Gerhard Oppitz

Proslulý německý klavírista Gerhard Oppitz je stálicí světových koncertních pódií již více než čtyřicet let, konkrétně od svého triumfálního vítězství na mezinárodní soutěži Arthura Rubinsteina roku 1977. Zde získal věhlas, díky němuž byl zván k dalším koncertům ve Spojených státech, Evropě a Japonsku. Hned v následujícím roce mu bylo nabídnuto místo na mnichovské Musikhochschule, na níž se později stal nejmladším profesorem. Jeho repertoár je neobyčejně široký, počínaje Bachovými skladbami pro klávesové nástroje přes Mozartovy, Beethovenovy a Schubertovy sonáty až po hudbu 20. století. Mimořádné postavení zaujímá v jeho repertoáru hudba 2. poloviny 19. století – mj. nahrál souborně klavírní dílo Johannese Brahmse a Edvarda Griega. Oppitz je doslova renesanční osobností: kromě bohaté koncertní, nahrávací a pedagogické činnosti patří mezi jeho zájmy mj. studium cizích jazyků (hovoří sedmi světovými jazyky) a pilotování letadel – na své koncerty po Evropě se často i sám dopravuje.

Gerhard Oppitz - klavír

Kian Soltani

Kian Soltani bývá často označován za jednu z největších světových nadějí mladé generace violoncellistů. Sedmadvacetiletý rakouský rodák perského původu pochází z hudební rodiny. Na violoncello začal hrát již ve svých čtyřech letech a od dvanácti studoval na Hudební akademii ve švýcarské Basileji. Poprvé na sebe výrazně upozornil roku 2011, kdy debutoval ve Zlatém sále vídeňského Musikvereinu. O dva roky později pak zvítězil v prestižní soutěži Paulo Cello Competition v Helsinkách. Roku 2015 ho Daniel Barenboim přizval k opakovanému provedení Beethovenova Trojkoncertu v rámci turné mezinárodního mládežnického orchestru West–Eastern Divan Orchestra. Soltani rovněž spolupracuje s Tonhalle Orchester Zürich, Oslo Philharmonic a jinými významnými tělesy. V roce 2017 uzavřel exkluzivní smlouvu s vydavatelstvím Deutsche Grammophon, pro něž v loňském roce pořídil vysoce oceňovanou nahrávku z děl Franze Schuberta a Roberta Schumanna. Hraje na vzácný Stradivariho nástroj “London ex Boccherini 1694”.

Kian Soltani - violoncello

Gil Shaham

Americký houslista Gil Shaham představuje ve svém oboru absolutní světovou špičku. Své vynikající renomé si získal především díky kombinaci technicky bezchybné hry a vřelého oduševnělého přednesu. Houslovou hru studoval od sedmi let a již o tři roky později debutoval jako sólista pod taktovkou Zubina Mehty s Izraelskou filharmonií. Postupně studoval na několika hudebních školách včetně proslulé Juilliard School v New Yorku. Během své dosavadní kariéry vystoupil prakticky se všemi nejvýznamnějšími světovými orchestry a získal množství prestižních mezinárodních ocenění včetně Grammy Award. Intenzivně se věnuje nahrávací činnosti: dosud realizoval více než třicet alb, mezi něž patří zejména významné houslové koncerty světového repertoáru včetně Vivaldiho Čtvera ročních dob či Bachovy sonáty a partity pro sólové housle. Shaham se publiku Dvořákovy Prahy představil s velkým úspěchem již v roce 2016, kdy interpretoval Čajkovského Houslový koncert. Hraje na jeden z nejvzácnějších nástrojů z dílny Antonia Stradivariho, Comtesse de Polignac z roku 1699.

Gil Shaham - housle

Anežský klášter

Anežský klášter na Františku je považován za první gotickou stavbu nejen v Praze, ale v Čechách obecně. Byl založen králem Václavem I. v letech 1233–34 z podnětu jeho sestry, přemyslovské princezny Anežky pro řád klarisek, který Anežka uvedla do Čech a jehož byla první představenou. Předchůdcem kláštera byl špitál. Klarisky vznikly původně jako odnož řádu sv. Františka z Assisi, klášteru se kdysi také říkalo Pražské Assisi. Anežka byla mimořádnou duchovní osobností 13. století. Kromě tohoto kláštera klarisek, kde se stala abatyší, založila i jediný český církevní řád - špitální řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka Česká byla svatořečena v r. 1989.