Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Neděle 13. září 2015, 17.00
Komorní řada

Program

Wolfgang Amadeus Mozart: Sonáta pro flétnu, violu a harfu KV 423Arnold Bax: Elegické trio pro flétnu, violu a harfuClaude Debussy: Sonáta pro flétnu, violu a harfuSophia Gubaidulina: Zahrada radosti a smutkuAndré Jolivet: Malá suita pro flétnu, violu a harfu

Letošní ročník festivalu Dvořákova Praha zařadil do svého programu několik dramaturgicky nevšedních koncertů. Mezi ně rozhodně patří vystoupení česko- lucemburského tria Bohemia Luxembourg ve složení flétnista Carlo Jans, violistka Jitka Hosprová a harfistka Kateřina Englichová. Po úvodní klasicistní Mozartově Sonatě pro flétnu, violu a harfu nabídne díla tří skladatelů 20. století: Angličana Arnolda Baxe a dvou Francouzů André Joliveta a Clauda Debussyho. Na nevšednosti a nesporné zajímavosti vystoupení dodá skladba soudobé rusko-tatarské autorky žijící v Německu Sofie Gubaiduliny.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 16.55
  • Konec koncertu: 18.30

Interpreti

Bohemia Luxembourg trio

Trio tvoří dvě výrazné virtuosky z České republiky – violistka Jitka Hosprová a harfistka Kateřina Englichová – a uznávaný flétnista z Lucemburska Carlo Jans.  Název tělesa odkazuje k historické vazbě obou zemí, které ve XIV. století sjednocoval jeden panovnický rod. Podnět ke vzniku jedinečného souboru dal před více než deseti lety velký podporovatel a obdivovatel české hudby Angličan Geoff Piper žijící v Lucembursku. Bohemia Luxembourg Trio má na svém kontě řadu unikátních nahrávek. Svým neobvyklým instrumentálním složením inspiruje soudobé skladatele k tvorbě původních děl, kterými rozšiřuje svůj bohatý repertoár.

Jitka Hosprová absolvovala Plzeňskou konzervatoř a Akademii múzických umění v Praze ve třídě doc. Jana Pěrušky. Působila v Benewitzově kvartetu, spolupracovala s proslulým italským violistou Luigi Albertem Biancchim. Coby sólistka vystoupila za doprovodu celé řádky světových orchestrů – např. Orchestre Lorain, Belgická filharmonie, Vídeňský rozhlasový orchestr, Česká filharmonie atd.  Představila se na mnoha světových hudebních přehlídkách – mj. Presenses-Francie, Rheingau Sommer, Kulturtage Dresden, Pražský podzim, Pražské jaro. Snaží se iniciovat nové skladby či hledat pozapomenutá díla a tím tak prezentovat svůj vyvolený, avšak často posluchači přehlížený nástroj. Hraje na italskou violu z roku 1856 Andrea Postacchini a na český model Amati 1615 z roku 2010 Petra Zdražila.

Díky Fulbrightovu stipendiu dostala Kateřina Englichová možnost studovat na Curtisově institutu ve Filadelfii, USA. Na jednom pódiu se setkala s mnoha významnými umělci a soubory – ať už českými (Josef Suk, Ivan Ženatý, Pražákovo kvarteto, Wihanovo kvarteto, Haas Quartet atd.), či zahraničními (Mstislav Rostropovič, Eugenie Zukerman, Gerard Caussé, Cynthia Phelps atd). Několik let hrála s Filadelfským orchestrem. V roce 1998 debutovala v newyorské Weill Recital Hall v Carnegie Hall. Vedla mistrovské kurzy v USA, Kanadě, Hongkongu, Itálii a Lucembursku. Na svém kontě má více než 30 CD nahrávek, podstatnou část jejího repertoáru tvoří soudobé skladby, řada z nich byla napsána přímo pro ni. Je držitelkou mnoha cen z mezinárodních soutěží a současně také porotkyní v různých zahraničních soutěžních kláních. Hraje na harfu Lyon&Healy No.23 Gold a Lyon&Healy Black Electroacoustic.

Carlo Jans začal hrát na flétnu v sedmi letech, na housle ve dvanácti.  Od roku 1984 je profesorem flétny a komorní hudby na Lucemburské konzervatoři, od roku 2002 do 2009 vyučoval také na hudební škole v německém Saarbrückenu. Od roku 2009 je členem komorního orchestru „Solistes Européens – Luxembourg“. V roce 1988 založil letní kurzy, kde se během celé doby vystřídalo na 700 studentů z více než 36 zemí. Vedle právě zmíněné pedagogické činnosti je také flétnistou a dirigentem.
Vystoupil se spoustou orchestrů, komorních ansámblů i s významnými flétnisty, jako například s Jean-Claudem Gérardem.  V roce 2005 pro něj známý belgický skladatel Francois Glorieux napsal kus s názvem „Osm interludií“ pro flétnu a smyčce. Jeho diskografie čítá více než 34 CD.

Anežský klášter

Anežský klášter na Františku je považován za první gotickou stavbu nejen v Praze, ale v Čechách obecně. Byl založen králem Václavem I. v letech 1233–34 z podnětu jeho sestry, přemyslovské princezny Anežky pro řád klarisek, který Anežka uvedla do Čech a jehož byla první představenou. Předchůdcem kláštera byl špitál. Klarisky vznikly původně jako odnož řádu sv. Františka z Assisi, klášteru se kdysi také říkalo Pražské Assisi. Anežka byla mimořádnou duchovní osobností 13. století. Kromě tohoto kláštera klarisek, kde se stala abatyší, založila i jediný český církevní řád - špitální řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka Česká byla svatořečena v r. 1989.