L

OK

Středa 8. září, 20.00

Program

Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 3 f moll, op. 65, B. 130Robert Schumann: Klavírní kvintet Es dur, op. 44

Izraelský klavírista Boris Giltburg a český Pavel Haas Quartet vytvářejí společně perfektní hudební organismus, který pohání vpřed posedlost hudbou, perfekcionismus a smysl pro detaily. Ceny BBC Music Magazine, časopisu Gramophone či Diapason d'Or jsou v jejich případě jen malými ozdobami na velkých výsledcích společné práce. Dvořákova Praha ale spojením Giltburga s Haasovci přináší ještě mnohem víc – základy festivalu se díky tomu setkají s jeho budoucím směřováním. Prestižní řada Dvořák Collection po několika letech postupuje od orchestrálních ke komorním dílům, ve kterých hrají smyčcové kvartety zásadní úlohu. Lepší soubor než Pavel Haas Quartet si lze jen těžko představit – českou i zahraniční kritikou je považován za absolutní dvořákovskou špičku. Dvořák Collection se tím ale zároveň protne s Komorní řadou, která si získala mohutnou oblibu a plní Rudolfinum stejně spolehlivě jako slavné světové orchestry. Je to bezesporu i zásluha kurátorů Komorní řady a příští rok se této role ujme právě Boris Giltburg.

V neposlední řadě je ovšem potřeba zdůraznit průsečík Antonín Dvořák – Robert Schumann, který program společného koncertu Borise Giltburga a Pavel Haas Quartetu přináší. Dvořák pokládal Schumanna za nejsilnějšího kromě písní právě v komorní hudbě a v klavíru. Je tedy logické, aby se oba autoři setkali právě v koncentrované podobě kombinující klavír s komorním ansámblem.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 21.40

Interpreti

Boris Giltburg

Špičkový izraelský klavírista Boris Giltburg patří k nejvyhledávanějším sólistům své generace. Vítězství na prestižní Soutěži královny Alžběty v Bruselu 2013 se mu stalo odrazovým můstkem k závratné umělecké kariéře: kromě sólových recitálů na proslulých světových pódiích (mj. Wigmore Hall a Elbphilharmonie) je zván ke spolupráci s orchestry jako Izraelská filharmonie, amsterdamský Concertgebouw Orchestra či Londýnský filharmonický orchestr. Na poli komorní hudby dlouhodobě spolupracuje s Pavel Haas Quartetem. Ačkoli je jeho repertoár značně široký, kritikou bývá často označován zejména jako specialista na hudbu Sergeje Rachmaninova. V beethovenovském roce 2020 realizoval soubornou nahrávku všech dvaatřiceti skladatelových klavírní sonát a pěti klavírních koncertů. Intenzivně se věnuje popularizaci klasické hudby – kromě publikování článků pro různá média rovněž vede vlastní blog „Classical music for all“.

Pavel Haas Quartet

Pavel Haas Quartet patří mezi nejuznávanější světové komorní ansámbly současnosti. Byl založen roku 2002 a již o dva roky později získal cenu Vittoria E. Rimbottiho ve Florencii a vzápětí zvítězil i na Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro 2005 a na prestižním klání Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia. V roce 2006 jej Organizace evropských koncertních síní jmenovala jako jednu z „vycházejících hvězd“ (Rising Stars). Soubor exkluzivně nahrává pro společnost Supraphon. Na svém kontě má osm alb s hudbou Janáčka, Dvořáka, Haase, Beethovena, Smetany, Schuberta, Prokofjeva a Šostakoviče – všechna CD získala významná mezinárodní ocenění. V koncertní sezóně 2019/20 se Pavel Haas Quartet vrátil do prestižních sálů, jakými jsou Tonhalle v Curychu, Wigmore Hall v Londýně, Philharmonie Luxembourg a poprvé vystoupil v Izraeli (Jeruzalém, Tel Aviv, Haifa). V lednu 2020 se soubor zúčastnil String Quartet Biennale v Amsterdamu.

Pavel Haas Quartet

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.

Mapa sálu ke stažení ZDE.