L

OK

Sobota 19. září, 16.15

Při nákupu vstupenek na kompletní klavírní program v sobotu 19. 9. je zvýhodněná cena balíčku 590 Kč. Lze zakoupit pouze prostřednictvím e-mailu vstupenky@dvorakovapraha.cz.

Program

Antonín Dvořák: Souborné dílo pro sólový klavír IV. – Americké obzory Humoreska Fis dur, B. 138Dvě klavírní skladby, B. 188Humoresky, op. 101, B. 187Provedení Humoresky č. 7 Ges dur (provedení na originální Dvořákův klavír)

Návštěvu koncertů letos provázejí z nařízení Ministerstva zdravotnictví mimořádná hygienická opatření. Před každou návštěvou koncertu si ověřte, jaká nařízení jsou aktuálně platná.

Příležitost navštívit koncertní program obsahující několik desítek skladeb rozhodně nepřichází každý den. Právě festivaly jsou ale ideálními chvílemi pro mimořádné zážitky. Posluchači i mladí klavíristé projdou pod vedením Iva Kahánka a muzikologa Davida Beveridge koncertním maratonem, v jehož průběhu zazní takřka všechny skladby Antonína Dvořáka pro sólový i čtyřruční klavír. Jeho klavírní dílo zazní v pěti tematických blocích, do nichž je zařazeno vše, co neobsáhly předcházející sólové recitály Iva Kahánka a Dua Ardašev.

Klavírní skladby vesměs nepatří k těm nejpopulárnějším, které Dvořák napsal – výjimkou je snad jen slavná Humoreska č. 7 Ges dur. Klavíru se ale věnoval vytrvale a také u něj často komponoval. Klavírní maraton je výjimečnou příležitostí poznat Dvořákovo klavírní myšlení v maximální intenzitě umocněné zasvěceným provedením.

Patronem události je výborný klavírista a oblíbený host Dvořákovy Prahy Ivo Kahánek. Festivalové publikum si získal už před lety jako kurátor komorní řady a také minulý rok jako interpret Dvořákova Klavírního koncertu, za jehož nahrávku obdržel BBC Music Magazine Award. Maraton bude zároveň příležitostí k festivalovému debutu klavíristů Marka Kozáka, Natálie Schwamové, Matouše Zukala, Pavla Zemena a Kristýny Znamenáčkové.

  • Dress code: casual
  • Uzavření sálu: 16.10
  • Konec koncertu: 17.00

Interpreti

Natalie Schwamová

Natalie Schwamová hraje na klavír od šesti let, v současné době studuje na pražské HAMU. Je vítězkou mnoha klavírních soutěží v České republice i zahraničí. Jako čtrnáctiletá získala 2. místo na Mezinárodní smetanovské soutěži v Plzni v kategorii do 30 let, o rok později se stala nejmladší vítězkou Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních. Roku 2015 se zúčastnila jako jedna z nejmladších prestižní světové klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě. Jako desetiletá debutovala v Mozartově Klavírním koncertu d moll se Symfonickým orchestrem města Buenos Aires. Na domácí půdě dosud vystoupila s Pardubickou komorní filharmonií, s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s Plzeňskou filharmonií a v roce 2014 a 2016 v Rudolfinu se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. V roce 2017 hrála sólový part v 3. klavírním koncertu Sergeje Rachmaninova s Aarhuským symfonickým orchestrem v Dánsku. Jako sólistka se představila na recitálech v Německu, Itálii, Rakousku, Dánsku, Španělsku, Argentině a USA.

Rudolfinum, Sukova síň

Sukova síň je nejmladším sálem novorenesanční budovy Rudolfina. Vznikla v letech 1940–1942 v rámci úprav přilehlé Dvořákovy síně jako menší koncertní sál. Architekti Antonín Engel a Bohumír Kozák se při výzdobě interiéru inspirovali původním stylem Josefa Zítka a Josefa Schultze, a proto Sukova síň dokonale zapadá do původní kompozice budovy. Při posledních úpravách podle návrhu arch. Petra Hrůši byly v roce 2015 vylepšeny akustické vlastnosti sálu a jeho propojení s dvoranou Rudolfina při respektování historické hodnoty památkově chráněných prostor. Koncertní sál je vybaven novým koncertním křídlem a je i nadále určen především k produkci komorní hudby.