Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Neděle 19. září 2021, 17.00
Dvořák Collection Komorní řada

Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k Vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!

Koncert nahrává Český rozhlas.

Program

Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 1 B dur, op. 21, B. 51Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 2 g moll, op. 26, B. 56Franz Schubert: Klavírní trio č. 2 Es dur, op. 100

Při druhé větě Klavírního tria Es dur od Franze Schuberta pravděpodobně zvýší pozornost milovníci filmu, kteří si vzpomenou na její použití v historické fresce Barry Lyndon od Stanleyho Kubricka nebo v intimním dramatu Pianistka podle románu držitelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinek. Jedno z posledních Schubertových děl ovšem představuje mnohem více než příležitost k filmovému flashbacku. Jedná se o velkorysé hudební gesto, které posílá hudbu na cestu od Beethovena k pravému romantismu. Jeho radostnou i zamyšlenou podobu pak zprostředkuje první a druhé klavírní trio Antonína Dvořáka. Obě skladby jsou až neuvěřitelně kontrastní vzhledem k tomu, že vznikly v rozmezí jednoho roku. Klavírní trio č. 1 B dur je vedené bojovným duchem autora v rozletu až k extatickému finále. Klavírní trio č. 2 g moll představuje Dvořáka zamyšleného, snad ještě ovlivněného smutkem nad smrtí jeho dcery.

K provedení všech tří skladeb se v Anežském klášteře sejde kurátor Komorní řady, vynikající klavírista Boris Giltburg, se členy Pavel Haas Quartetu houslistkou Veronikou Jarůškovou a violoncellistou Peterem Jarůškem. V jejich podání zazní v průběhu festivalu všechna Dvořákova klavírní tria a naplní tím programový záměr řady Dvořák Collection, uvedený v život již v loňském festivalovém ročníku, totiž souborně provést všechna Dvořákova komorní díla s klavírem.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 16.55
  • Konec koncertu: 19.00

Interpreti

Peter Jarůšek

Violoncellista Peter Jarůšek je od roku 2004 členem souboru Pavel Haas Quartet, založeného o dva roky dříve jeho manželkou Veronikou Jarůškovou. Těleso, patřící mezi nejuznávanější světové komorní ansámbly současnosti, roku 2005 zvítězilo na prestižní soutěži Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia a na Mezinárodní soutěži Pražské jaro. O rok později se soubor stal součástí projektu rádia BBC v Londýně „BBC New Generation Artists“ a Organizace evropských koncertních síní jej zárovneň jmenovala jednou z “Rising Stars”. Kvartet dosud natočil osm CD pro společnost Supraphon. Všechna tato alba jsou ověnčená významnými mezinárodními cenami: Diapason d´Or de l’année, dvakrát BBC Music Magazine Award a šestkrát Gramophone Award. Kromě svého působení v kvartetu Peter Jarůšek rovněž pravidelně vystupuje v nejprestižnějších koncertních sálech a festivalech a je vyhledávaným lektorem mistrovských kurzů komorní hry po celém světě.

Boris Giltburg

Izraelský klavírista narozený v Moskvě je po celém světě oceňován jako hluboce vnímavý, zasvěcený a podmanivý interpret. Kritika oceňuje jeho „zpěvnou kantilénu, rozmanitost úhozu a širokou dynamickou škálu schopnou velkých přívalů energie“ (Washington Post) i jeho vášnivý, vypravěčský přístup k interpretaci.

V posledních letech se Giltburg několikrát ponořil do intenzivního studia tvorby významných skladatelů. U příležitosti Beethovenova výročí v roce 2020 se pustil do unikátního projektu, v jehož rámci během jednoho roku pořídil audio a video nahrávky všech dvaatřiceti Beethovenových klavírních sonát. S Vasilijem Petrenkem a Královským liverpoolským filharmonickým orchestrem nahrál pro firmu Naxos rovněž všechny jeho klavírní koncerty.


V letech 2021–2023 se Giltburg věnuje klavírnímu odkazu Maurice Ravela, přičemž jeho sólové skladby provádí na bruselských pódiích Bozar a Flagey a v amsterdamském sále Muziekgebouw. Souborný cyklus pak představuje v londýnské Wigmore Hall, a to včetně houslových sonát ve spolupráci s Alinou Ibragimovou. Ravelovy klavírní koncerty interpretuje s Orchestre National de France a dirigentem Cristianem Măcelaru (v Bozaru), s Bruselskou filharmonií pod taktovkou Carlose Miguela Prieta (ve Flagey) a s orchestrem Residentie Orkest pod vedením dirigentky Anji Bihlmaier (v Concertgebouw).

Giltburg jako všeobecně uznávaný přední interpret hudby Sergeje Rachmaninova dokončí v roce 2023 soubornou nahrávku jeho sólových skladeb a vydá poslední disk ze svého vysoce ceněného cyklu nahrávek jeho klavírních koncertů. Rachmaninovovy koncerty provedl rovněž se Sakarim Oramo a BBC Symphony v londýnském Centru Barbican, s Tomášem Netopilem a Českou filharmonií, s Nicholasem Collonem a Symfonickým orchestrem Finského rozhlasu a s Bruselskou filharmonií a Giancarlem Guerrerem ve Flagey.

Pravidelně vystupuje na recitálech v nejprestižnějších světových sálech včetně amsterdamského Concertgebouw, newyorské Carnegie Hall, hamburské Elbphilharmonie, vídeňského Konzerthausu a londýnského Southbank Centre. Spolupracuje s Philharmonia Orchestra, Londýnskou filharmonií, Českou filharmonií, Filharmonií Oslo, Drážďanskou filharmonií, NHK Symphony a vystoupil rovněž na BBC Proms. Na přelomu let 2021/2022 debutoval s orchestrem Santa Cecilia di Roma s Kirillem Petrenkem.

Giltburgova spolupráce s vydavatelstvím Naxos se datuje od roku 2015, kdy získal cenu Opus Klassik za nejlepší sólovou nahrávku (Rachmaninovovy koncerty a Etudes Tableaux) a cenu Diapason d'Or (Šostakovičovy koncerty a vlastní úprava Šostakovičova 8. smyčcového kvartetu). Získal rovněž cenu Gramophone Award, a to za nahrávku Dvořákova Klavírní kvintetu na CD Supraphonu s Pavel Haas Quartetem a Diapason d'Or za jejich poslední společný počin, snímek Brahmsova Klavírního kvintetu.

Giltburg považuje za neobyčejně důležité oslovovat publikum i mimo koncertní sál. Svým blogem „Classical Music for All“ se zaměřuje na laickou veřejnost a články publikuje rovněž v periodikách jako Gramophone, BBC Music Magazine, Guardian, Times a Fono Forum. Během lockdownu na jaře 2020 ze svého domova pravidelně živě vysílal vystoupení a mistrovské kurzy, které zaznamenaly více než milion zhlédnutí.

Boris Giltburg - klavír

Veronika Jarůšková

Houslistka Veronika Jarůšková založila roku 2001 soubor Pavel Haas Quartet. Těleso od začátku spolupracovalo s violistou Smetanova kvarteta prof. Milanem Škampou. V roce 2005 zvítězilo na Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro a na prestižním klání Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia. V roce 2006 jej organizace evropských koncertních síní jmenovala jednou z „Rising stars“ a také se stalo součástí projektu radia BBC v Londýně „BBC New Generation Artists“, což souboru otevřelo dveře na světová podia. PHQ exkluzivně nahrává pro společnost Supraphon. Na svém kontě má osm alb, všechna CD získala významná mezinárodní ocenění - Diapason d´Or de l’année, dvakrát BBC Music Magazine Award a šestkrát Gramophone Award. Veronika Jarůšková se souborem PHQ pravidelně vystupuje v nejprestižnějších koncertních sálech a festivalech po celém světě.

Anežský klášter

Anežský klášter na Františku je považován za první gotickou stavbu nejen v Praze, ale v Čechách obecně. Byl založen králem Václavem I. v letech 1233–34 z podnětu jeho sestry, přemyslovské princezny Anežky pro řád klarisek, který Anežka uvedla do Čech a jehož byla první představenou. Předchůdcem kláštera byl špitál. Klarisky vznikly původně jako odnož řádu sv. Františka z Assisi, klášteru se kdysi také říkalo Pražské Assisi. Anežka byla mimořádnou duchovní osobností 13. století. Kromě tohoto kláštera klarisek, kde se stala abatyší, založila i jediný český církevní řád - špitální řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka Česká byla svatořečena v r. 1989.