zahajovací koncert
L

OK

Pátek 7. září, 20.00
Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!

Program

Antonín Dvořák: Svatební košile, op. 69, B. 135

Zahajovací koncert festivalu slibuje jedinečný zážitek, který v rámci hlavní programové řady Dvořák Collection představí dílo dvou tvůrců – největších ikon české kulturní tradice Antonína Dvořáka a Karla Jaromíra Erbena. Kantáta pro sóla, smíšený sbor a orchestr Svatební košile, to je ideální symbióza strhujícího Erbenova textu a skladatelovy nevyčerpatelné hudební invence. Jedno z vrcholných vokálně-instrumentálních děl Antonína Dvořáka přednesou Česká filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou a Českým filharmonickým sborem Brno spolu se špičkovými sólisty Kateřinou Kněžíkovou, Richardem Samkem a Svatoplukem Semem.

  • Dress code: black tie
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 21.30

Interpreti

Kateřina Kněžíková

Sopranistka Kateřina Kněžíková je jednou z nejvýraznějších osobností mladé generace českých interpretů na poli operního i koncertního repertoáru. Vystudovala Akademii múzických umění v Praze a je laureátkou řady soutěží a přehlídek, například Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Od roku 2006 je členkou souboru Opery Národního divadla, na jehož jevištích ztvárnila mj. Mozartovu Zuzanku (Figarova svatba), Myslivečkovu Aristeu (L´Olimpiade) nebo Dvořákovu Terinku (Jakobín). Hostuje i na dalších českých a zahraničních operních scénách (Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, Opéra Royal de Versailles či Theatre Royal de La Monnaie). Spolupracuje s významnými dirigenty (Serge Baudo, Manfred Honeck, Tomáš Netopil aj.) a hudebními tělesy (mj. BBC Symphony orchestra, Collegium 1704, Česká filharmonie). Spolu s Jiřím Bělohlávkem natočila novou oficiální verzi české státní hymny.

Kateřina Kněžíková - soprán

Richard Samek

Richard Samek se narodil v Třebíči. Je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Po zakončení studia soukromě studoval u Natalie Romanové. V roce 2006 debutoval na jevišti Národního divadla v Brně. V současné době je stálým hostem operního souboru Národního divadla a vystupuje v rolích jako Rodolfo (La Bohéme), Ismael (Nabucco), Cassio (Otello) nebo Princ (Rusalka). Pravidelně vystupuje na českých i mezinárodních scénách, hostoval v Grand Théâtre de Reims, Opéra Théâtre de Limoges, Opéra de Rennes a Staatsoperette Dresden, kde je od sezony 2014/2015 ve stálém angažmá. Od roku 2014 hostuje rovněž v Theater Magdeburg jako Don Manuel v německé premiéře Fibichovy Nevěsty messinské, od roku 2016 též v roli Fausta v Gounodově stejnojmenné opeře. Od sezony 2015/16 působí také ve Staatsoper Hannover jako Princ ve Dvořákově Rusalce či jako Rodolfo v Pucciniho La Bohème. V roce 2015 se podílel na realizaci živé nahrávky Smetanovy opery Dalibor s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou J. Bělohlávka a v roce 2016 vytvořil živou nahrávku Fibichovy Nevěsty messinské s Filharmonií Magdeburg. Spolupracuje s významnými dirigenty a komorními a symfonickými orchestry, jako je BBC Symphony Orchestra, Orchestra Accademia Nazionale di Santa Cecilia nebo Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.

Richard Samek - tenor

Svatopluk Sem

Renomovaný český barytonista Svatopluk Sem vystudoval Konzervatoř České Budějovice. Je pravidelným hostem nejvýznamnějších českých operních scén, mj. Národního divadla v Praze, Divadla J. K. Tyla v Plzni, Národního divadla v Brně nebo Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Věnuje se také koncertnímu repertoáru, s nímž kromě České republiky vystupuje na mnoha zahraničních koncertních pódiích (Japonsko, Dánsko, Jižní Korea, Rakousko, Španělsko, Německo, Rusko, Anglie), kde spolupracuje s renomovanými dirigentskými osobnostmi, jakými jsou mj. Heiko Mathias Förster či Tomáš Netopil. Podílel se na realizaci nahrávky Smetanovy Prodané nevěsty s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou Jiřího Bělohlávka pro nahrávací společnost Harmonia Mundi a účinkoval v dokumentu BBC Rolando Meets Don Giovanni, kde vystoupil společně s Rolandem Villazónem v titulní roli Dona Giovanniho.

Svatopluk Sem - baryton

Český filharmonický sbor Brno

Český filharmonický sbor Brno se ve svém oboru řadí k evropské špičce. Jeho zakladatelem, hudebním ředitelem a sbormistrem je Petr Fiala, pod jehož vedením se sbor za relativně krátkou dobu své existence (založen 1990) vypracoval mezi nejvyhledávanější sborová tělesa. Spolupracuje s mnoha českými a zahraničními dirigenty (mj. Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Roger Norrington, Zubin Mehta, Nikolaus Harnoncourt, Kurt Masur) a je častým hostem mnoha koncertních pódií Evropy (Vídeň, Londýn, Paříž, Mnichov, Frankfurt, Lucern, Basilej, Řím, Vatikán, Norimberk, Drážďany, Praha aj.). Sbor pořídil řadu oceňovaných nahrávek pro česká a zahraniční vydavatelství. Za nahrávku duchovních motet Antona Bucknera těleso získalo prestižní cenu Echo Klassik 2007 a snímek Lisztova oratoria Christus byl v Německu oceněn jako „nahrávka roku 2007“.

Petr Fiala

Sbormistr Petr Fiala vystudoval hru na klavír, kompozici a dirigování na brněnské konzervatoři. Je autorem mnoha desítek hudebních děl z oblasti orchestrální vokální i komorní, řadu let působil jako profesor na brněnské konzervatoři. Kromě aktivit pedagogických a kompozičních je již 50 let známý především díky své činnosti sbormistrovské a dirigentské. V roce 1990 založil Český filharmonický sbor Brno, který se pod jeho vedením propracoval mezi nejlepší evropská sborová tělesa. Je laureátem řady domácích i mezinárodních soutěží, působí jako lektor dirigentských kurzů i jako člen mezinárodních porot. Je zván jako hostující dirigent k našim i zahraničním orchestrům a sborům při provádění vokálně-instrumentálních skladeb. V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje, o čtyři roky později byl vyznamenán Cenou města Brna.

Česká filharmonie

Česká filharmonie je nejvýznamnějším českým orchestrem a dlouhodobě patří k nejuznávanějším reprezentantům české kultury na mezinárodní scéně. Počátek její bohaté historie je spojen se jménem Antonína Dvořáka, který 4. ledna 1896 dirigoval koncert zahajující činnost tělesa. Jakkoli interpretační záběr orchestru zahrnuje širokou škálu základního světového repertoáru, nejčastěji je vyhledáván pro výsostnou interpretaci děl českých klasiků, jejíž tradici budovaly špičkové dirigentské osobnosti (Talich, Kubelík, Ančerl, Neumann, Bělohlávek). Orchestr získal množství mezinárodních ocenění za své nahrávky, z nichž první byla pořízena již roku 1929 (Má vlast s Václavem Talichem). Roku 2008 prestižní časopis Gramophone zařadil těleso mezi dvacet nejlepších orchestrů světa. Od sezony 2018/19 zastává post šéfdirigenta a hudebního ředitele respektovaný Semjon Byčkov, hlavními hostujícími dirigenty byli jmenováni Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.Česká filharmonie je od počátku existence festivalu Dvořákova Praha jeho rezidenčním orchestrem.

Jakub Hrůša

Jakub Hrůša patří k nejrespektovanějším dirigentům mladé generace. Dirigování studoval na Akademii múzických umění v Praze mj. u Jiřího Bělohlávka a vzdělání si doplnil na Universität der Künste v Berlíně. Již ve svých 18 letech získal tři významná ocenění v mezinárodní dirigentské soutěži Pražského jara. O tři roky později se stal vítězem mezinárodní soutěže dirigentů „Lovro von Matačić“ v Záhřebu. Jakub Hrůša dosud spolupracoval s většinou českých profesionálních orchestrů i s řadou orchestrů světových (London Philharmonic Orchestra, The Philharmonia Orchestra, Gewandhausorchester Leipzig aj.). Věnuje se také operní oblasti. V pražském Národním divadle, v Královském dánském divadle v Kodani a na operním festivalu v anglickém Glyndebourne dirigoval mj. Carmen, Dona Giovanniho, Rusalku, Příhody lišky Bystroušky a Borise Godunova. Vysoko ceněné jsou také jeho nahrávky pro společnosti Supraphon, Octavia Records a Universal. Je šéfdirigentem Bamberských symfoniků, hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie, londýnského Philharmonic Orchestra a Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.

Jakub Hrůša - dirigent

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.