L

OK

Úterý 20. září, 20.00

Program

Wolfgang Amadeus Mozart: Smyčcový kvartet č. 21 D dur K. 575Erich Wolfgang Korngold: Smyčcový kvartet č. 2 Es dur, op. 26Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 12 F dur op. 96, B. 179 „Americký“

Špičkovou interpretační úroveň tohoto koncertu zaručuje izraelský Jerusalem Quartet. Soubor si od svého debutu v roce 1996 vytvořil oprávněné renomé. Violistou Jerusalem Quartetu je Ori Kam – na Dvořákově Praze se objevil už v roce 2018 i se svojí sestrou, klarinetistkou Sharon, která přijala roli kurátorky Komorní řady. Časopis The Strad reagoval na provedení jednoho z Dvořákových kvartetů tímto souborem následujícím postřehem: „V nepovolaných rukou se může občas zdát, že výpověď Dvořákovy hudby postrádá přirozenou přímočarost, ale v provedení Jerusalem Quartetu si člověk přeje, aby její srdečná inspirace trvala navždy.“

Jména Mozart, Korngold a Dvořák dávají dohromady populární koncert v nejlepším smyslu slova a na nejvyšší autorské úrovni. Líbivost a hloubka nemusí být v rozporu, naopak mohou perfektně splynout v jednom uměleckém díle. Smyčcové kvartety Wolfganga Amadea Mozarta, Ericha Wolfganga Korngolda a Antonína Dvořáka jsou toho trojnásobným důkazem.

Mozart a Korngold byli zázračné děti, které svůj talent přetavily i do vrcholné tvorby v dospělosti. Mozartův Smyčcový kvartet č. 21 D dur vznikl v době, kdy byl skladatel na vrcholu sil – uvolněné dílo v haydnovském stylu napsal pro císaře Friedricha Wilhelma II. Korngoldův Smyčcový kvartet č. 2 Es dur v sobě spojuje vídeňský esprit i expresivitu. Vznikl těsně před autorovou první prací pro hollywoodský film. Přímo do USA potom zamíří Dvořákův Smyčcový kvartet č. 12 F dur zvaný „Americký“ – jedno z nejslavnějších děl kvartetní literatury vůbec.

  • Dress code: black tie
  • Uzavření sálu: 19:50
  • Konec koncertu: 21:40

Interpreti

Jerusalem Quartet

Vášeň, precisnost, hřejivost, zlatá směs: takové vlastnosti jsou puncem tohoto vynikajícího izraelského kvarteta.“ New York Times

Takové dojmy vyvolalo kvarteto u kritika deníku New York Times. Od založení kvarteta v roce 1993 a jeho následného debutu v roce 1996 se čtyři izraelští hudebníci vydali na cestu uměleckého zrání, která má za následek široký repertoár a úchvatnou hloubkou výrazu. Jerusalem Quartet navazuje na tradici smyčcových kvartet jedinečným způsobem. Soubor si našel svoji podstatu v hřejivém, plném, lidském zvuku a v rovnováze mezi vysokými a hlubokými tóny. Typické pro toto kvarteto je úsilí o zachování vyváženého vztahu mezi vlastním interpretačním vkladem a respektem k obsahu díla zaznamenaného skladatelem prostřednictvím notového zápisu. To kvartetu dodává hnací sílu a motivaci k dalšímu zdokonalování vlastního pojetí klasického repertoáru a k prozkoumávání nových možností.

Jerusalem Quartet je pravidelným a oblíbeným hostem největších světových koncertních pódií. Kvarteto dvakrát ročně navštěvuje Severní Ameriku a vystoupilo už v kulturních metropolích, jako jsou New York, Chicago, Los Angeles, Filadelfie, Washington, Cleveland nebo na festivalu Ravinia v Illinois. V Evropě je Jerusalem Quartet velmi populární a pravidelně je zván do prestižních koncertních sálů a na festivaly, jako jsou Salcburský festival, Verbier Festival, Schleswig-Holstein Musik Festival, Schubertiade Schwarzenberg nebo Rheingau Musik Festival.

Jerusalem Quartet nahrává výhradně pro vydavatelství Harmonia Mundi. Jeho nahrávky se smyčcovými kvartety Haydna a Schubertovou skladbou Smrt a dívka obdržely četné ceny, např. Diapason d’Or a Cenu BBC Music Magazine v kategorii „komorní hudba“. V roce 2018 vydalo kvarteto dvě alba; jedno s Dvořákovým Smyčcovým kvintetem op. 97 a Smyčcovým sextetem op. 48 a jedno s netrpělivě očekávanými nahrávkami kvartetů Ravela a Debussyho. Na jaře roku 2019 vyšlo unikátní album, které prozkoumává židovskou hudbu střední Evropy z období mezi válkami a její dalekosáhlý vliv na vývoj hudební tvorby. Izraelská sopranistka Hila Baggio se spojila s kvartetem ke společné interpretaci jidiš kabaretních písní z Varšavy dvacátých let minulého století. U skladatele Leonida Desyatnikova si kvarteto objednalo aranžmá těchto písní zpívaných v jazyce jidiš. Program byl doplněn Schulhoffovými Pěti skladbami pro smyčcové kvarteto (1924) a Korngoldovým Kvartetem č. 2 (1937). V roce 2020 vydalo kvarteto druhé (a prozatím poslední) album obsahující celý Bartókův cyklus; obě nahrávky byly vysoce ohodnoceny odbornou kritikou.

V projektu se sopranistkou Hilou Baggio a programem jidiš kabaretu pokračuje po Evropě Jerusalem Quartet i v sezoně 2021/22. Společně s korejským Novus String Quartet připravuje uvedení Smyčcového okteta G. Enesca, se kterým vystoupí mimo jiné v Amsterdamu a na festivalu Schubertiade Schwarzenberg. Další koncerty připravuje pro Bienále smyčcových kvartetů v Paříži a Lisabonu, kde mimo jiné zahraje Dvořákův Smyčcový sextet s Garym Hoffmanem a Miguelem da Silvou v koncertním sále Philharmonie de Paris. Mezi další důležité projekty patří například beethovenovský cyklus v koncertní síni Wigmore Hall na jaře 2022, turné po USA v listopadu 2021 a na jaře 2022, turné po Asii v červnu 2022 a také opakovaná pozvání do koncertních síní Tonhalle Curych, amsterdamského Concertgebouw, Elbphilharmonie Hamburg, Varšavského filharmonického orchestru a na festival Schwetzinger SWR Festspiele.    

Jerusalem Quartet

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.