závěrečný koncert komorní řady
L

OK

Pondělí 17. září, 20.00
Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!

Program

Arnold Schönberg: Zjasněná noc, op. 4Olivier Messiaen: Kvartet pro konec času

Závěrečný koncert komorní řady festivalu představuje interpretačně mimořádně náročný program, zahrnující dvě intimní – a přesto „obří“ – partitury velikánů hudby 20. století, Arnolda Schönberga a Oliviere Messiaena. Zazní v provedení mezinárodního souboru vynikajících sólistů, který přímo k této příležitosti sestavila kurátorka letošní komorní řady festivalu Sharon Kam. Na festivalovém pódiu se tak opět představí i český virtuos Josef Špaček, vedle dlouholetého člena Pražákova kvarteta Michala Kaňky a dalších významných komorních hráčů.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 21.30

Interpreti

Sharon Kam

Izraelská klarinetistka Sharon Kam je absolventkou Juilliard School of Music, kde studovala u Charlese Neidicha. Svůj orchestrální debut zažila v šestnácti letech s Izraelskou filharmonií a Zubinem Mehtou. Po vítězství na mezinárodní soutěži ARD v Mnichově roku 1992 začala dostávat nabídky spolupráce od nejvýznamnějších orchestrů Evropy, Spojených států a Japonska. Při příležitosti velkolepých oslav 250. výročí narození W. A. Mozarta hrála jeho Klarinetový koncert A dur v živém televizním vysílání, které bylo přenášeno do třiatřiceti zemí celého světa. Intenzivně se věnuje komorní hudbě, při níž spolupracuje s Heinrichem Schiffem, Christianem Tetzlaffem či Leonidasem Kavakosem. Je oddanou propagátorkou soudobé hudby, např. ve světové premiéře provedla Koncert pro klarinet a kvartet Krzysztofa Pendereckého. Kromě klasického a moderního koncertního repertoáru se příležitostně věnuje také interpretaci jazzové hudby.

Sharon Kam - klarinet

Josef Špaček

Letos dvaatřicetiletý houslista Josef Špaček patří mezi nejvýraznější interprety své generace. Hru na housle studoval nejprve na Pražské konzervatoři, ve svých osmnácti letech byl přijat na prestižní Curtis Institute of Music ve Filadelfii a od roku 2009 pokračoval ve studiích na newyorské Juilliard School ve třídě Itzhaka Perlmana. Od roku 2011 zastává post koncertního mistra České filharmonie. Sólově již vystoupil v mnoha významných koncertních síních Evropy, USA, Japonska a Nového Zélandu a spolupracoval s řadou věhlasných dirigentů (Christoph Eschenbach, Manfred Honeck, Jiří Bělohlávek). Získal řadu mezinárodních ocenění a stal se jedním z finalistů na proslulé Soutěži královny Alžběty v Bruselu roku 2012. V rámci festivalu Dvořákova Praha Josef Špaček nevystoupí poprvé: již roku 2011 se zde představil v programu sestaveném ze skladeb pro housle a klavír českých a světových autorů.

Roman Patočka

Houslista Roman Patočka je absolventem Pražské konzervatoře a Akademie múzických umění. Ve vzdělání dále pokračoval na vysokých školách v Utrechtu a Lübecku. Je laureátem řady soutěží, mj. Pražského jara, Leopolda Mozarta v Augsburku, Pablo de Sarasate v Pamploně, či Maxe Rostala v Berlíně. Jako sólista vystupuje s renomovanými orchestry v České republice i v zahraničí (Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Hamburští symfonikové, Záhřebská Filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pražská komorní filharmonie) pod taktovkou věhlasných dirigentů (Jiří Bělohlávek, Douglas Bostock, Heiko Mathias Förster, Sir Charles Mackerras). Jako komorní hráč je členem Talichova kvarteta a klavírního Eben tria. Účinkuje na prestižních hudebních festivalech, mj. Lange Nacht der Musik ve Vídni, Pražské Jaro či Chopinův festival v Mariánských Lázních. V roce 2005 reprezentoval Českou republiku na světové výstavě EXPO 2005 v japonském Aiči.

Pavel Nikl

Violista Pavel Nikl vystudoval Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži a AMU v Praze. Je laureátem několika mezinárodních soutěží, mj. Mezinárodní soutěže Johannese Brahmse v rakouském Portschachu. Jako sólista vystoupil s Jihočeskou komorní filharmonií, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Bohuslava Martinů, Severočeskou filharmonií a dalšími. Těžiště jeho činnosti však spočívá na poli komorní hry. Je jedním ze zakládajících členů souboru Pavel Haas Quartet, jehož součástí byl až do roku 2016. Soubor získal mimořádné mezinárodní uznání za koncertní i nahrávací činnost. Vystoupil v nejvěhlasnějších světových koncertních síních, jakými jsou Konzerthaus Vídeň, Mozarteum Salzburg, Concertgebouw Amsterdam, Tonhalle Curych, Herkulessaal Mnichov, Wigmore Hall Londýn, Carnegie Hall New York a celé řadě dalších. Pavel Nikl se věnuje i pedagogické činnosti, v jejímž rámci působil na univerzitách v Evropě, USA i Austrálii. 

Karel Untermüller

Violista Karel Untermüller vystudoval Pražskou konzervatoř a Hudební fakultu AMU v Praze. Jako sólista spolupracuje s mnoha českými orchestry (Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Sukův komorní orchestr, Komorní filharmonie Pardubice ad.). Významná je jeho spolupráce s houslistou Josefem Sukem, s nímž natočil tři CD s komorními skladbami Antonína Dvořáka a Josefa Suka a vystoupil s ním na mnoha koncertech včetně festivalových večerů Pražského jara. Karel Untermüller působí jako vedoucí skupiny viol Sukova komorního orchestru, zároveň je členem Heroldova kvarteta, s nímž absolvoval množství vystoupení v mnoha zemích Evropy, v Japonsku a Austrálii. Soubor pořídil řadu nahrávek pro Supraphon, Český rozhlas a ABC Classic FM Sydney. Karel Untermüller je často zván ke spolupráci s dalšími komorními soubory, mj. s Wihanovým kvartetem, Stamicovým kvartetem a Pavel Haas Quartetem. Své umění předává studentům na Konzervatoři Teplice a na AMU v Praze.

Michal Kaňka

Michal Kaňka vystudoval hru na violoncello prof. Mirko Škampy, Viktora Moučky a Josefa Chuchro. Počátkem 80. let se účastnil Piatigorského semináře v Los Angeles, kde měl možnost pracovat s A. Navarrou, M. Gendronem a P. Tortelierem. Již během studií se zúčastnil více než tří desítek soutěží v oboru violoncello a komorní hra. Mezi jeho nejvýznamnější ocenění patří laureátství na mezinárodní soutěži P. I. Čajkovského v Moskvě, první cena na soutěži Pražského jara a vítězství na rozhlasové soutěži ARD v Mnichově. Se sólovými recitály či jako sólista s orchestrem již vystoupil ve Španělsku, Dánsku, Slovinsku, Portugalsku, Francii, Anglii, Řecku, Švýcarsku, Německu, Japonsku, v pěti státech Jižní Ameriky, v Kosovu a USA. Nahrál několik desítek sólových CD pro česká a zahraniční vydavatelství. Intenzivně se věnuj komorní hře, mj. je více než 30 let členem Pražákova kvarteta. Jako pedagog působí v Praze na AMU a Konzervatoři.

Petr Nouzovský

Petr Nouzovský vystudoval hru na violoncello v Praze, Drážďanech a Madridu, účastnil se mistrovských kurzů u Mstislava Rostropoviče. Často vystupuje na festivalu Pražské jaro, Festivalu Pablo Casalse, Strunách podzimu aj., představil se na mnoha prestižních koncertních pódiích, mj. Concertgebouw v Amsterdamu, Herkulově sále v Mnichově či Sále Moskevské konzervatoře. Spolupracuje s významnými dirigenty (Jakub Hrůša, Ondrej Lenárd, Petr Altrichter) a orchestry (Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Janáčkova filharmonie Ostrava, Komorní filharmonie Pardubice). Často vystupuje v zahraničí – dosud koncertoval ve více než čtyřiceti zemích světa. Vedl workshopy a mistrovské kurzy na Steinhardt New York University a na konzervatořích a vysokých uměleckých školách v Limě, Jekatěrinburgu, Atlantě a Wrocławi. V loňském roce získal cenu Prague Classic Awards za nahrávku souborného díla pro violoncello a orchestr Bohuslava Martinů.

Matan Porat

Mladý izraelský klavírista a skladatel Matan Porat je absolventem proslulé Juilliard School v New Yorku. Své zkušenosti si dále rozšiřoval pod vedením osobností jako Maria João Pires, Menahem Pressler a András Schiff. Se sólovými recitály dosud vystoupil v Paříži, Berlíně, Frankfurtu či v londýnské Wigmore Hall, spolupracuje s řadou významných orchestrů jako Chicago Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia nebo Jerusalem Symphony Orchestra. Jako komorní hráč je často zván na mezinárodní hudební festivaly, kde jsou jeho partnery na pódiu Renaud a Gautier Capuçon, Sharon Kam, Alisa Weilerstein nebo členové souboru Guarneri Quartet. Jeho neobyčejně široký repertoár zahrnuje hudbu od Scarlattiho po Ligetiho. Na mezinárodní scéně je již dostatečně etablovaný také jako tvůrce: mezi jeho provedená díla patří opera Farma zvířat podle románu George Orwella, Requiem a Koncert pro mandolínu.

Matan Porat - klavír

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.