festivalová ouvertura
L

OK

Neděle 2. září, 15.45
Při koupi vstupenek v balíčku, tj. na všechny čtyři koncerty programu Po stopách AD, zaplatíte 500 Kč. Cena se automaticky upraví po vložení všech vstupenek do košíku. Počet balíčků je omezen kapacitou sálů.

Program

Antonín Dvořák: Sborové písně pro mužské hlasy, B. 66Kytice z českých národních písní, op. 41, B. 72Z kytice národních písní slovanských, op. 43, B. 76 

Koncertem v sídle pěveckého spolku Hlahol v Praze si připomínáme neobyčejně důležitou roli, kterou toto těleso sehrálo v umělecké kariéře Antonína Dvořáka. Byl to právě tento sbor, který roku 1873 svým strhujícím provedení Hymnu „Dědicové Bílé hory“ přispěl k prvnímu velkému úspěchu tehdy téměř neznámého autora. Dramaturgicky objevný program zahrnuje tři nepříliš často uváděné cykly skladeb pro mužský sbor, které zde vůbec poprvé zazní ve Dvořákově autentické verzi, a to v provedení Kühnova smíšeného sboru. Koncert je součástí tradiční festivalové akce Po stopách Antonína Dvořáka, která nás letos zavede na několik pražských míst, spojených se skladatelovým působením.

 

 

  • Dress code: casual

Interpreti

Kühnův smíšený sbor

Kühnův smíšený sbor působí na světové hudební scéně již téměř šedesát let. Pod vedením Pavla Kühna se zaměřil na uvádění acappellových děl světového romantismu a pod vedením dirigentských osobností typu Václava Smetáčka, Zděňka Mácala, Jiřího Bělohlávka, Libora Peška a dalších také na oratorní a kantátový repertoár. K častým aktivitám tělesa patří rovněž nahrávání filmové a operní hudby. Těleso inspirovalo k tvorbě mnohé autory druhé poloviny 20. století, zejména Bohuslava Martinů, Jana Nováka, Václava Trojana či Luboše Fišera. Sbor spolupracuje s řadou renomovaných českých i zahraničních orchestrů a je pořadatelem vlastní série koncertů v Českém muzeu hudby.

Jaroslav Brych

Jaroslav Brych vystudoval hru na lesní roh na Konzervatoři Pardubice a dirigování na pražské AMU u Václava Neumanna, Josefa Veselky a Radomila Elišky. Opakovaně se účastnil dirigentských kurzů Helmutha Rillinga ve Stuttgartu. V letech 1984–1997 byl sbormistrem Vysokoškolského uměleckého souboru Univerzity Karlovy, v letech 1996–2005 působil jako hlavní sbormistr Pražského filharmonického sboru. Vedle dirigentské a sbormistrovské činnosti učí na HAMU, Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze a na Konzervatoři Pardubice. Sbormistrem Kühnova smíšeného sboru je od roku 2017.

Jaroslav Brych - sbormistr

Lenka Navrátilová

Lenka Navrátilová vystudovala hru na klavír a cembalo na konzervatoři v Teplicích a sbormistrovství na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Působí jako druhá sbormistryně Kühnova smíšeného sboru, profesorka operní korepetice na Pražské konzervatoři a korepetitorka Pražského filharmonického sboru. Dlouhodobě spolupracuje se souborem Opery Národního divadla, s festivalem Pražské jaro a Mezinárodním pěveckým centrem Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V průběhu své kariéry měla možnost spolupracovat s dirigenty světového věhlasu, jako jsou Claudio Abbado, sir George Solti, sir Charles Mackerras ad.

Lenka Navrátilová - klavír

Hlahol

Zpěvácký spolek Hlahol byl ve Dvořákově době pravděpodobně nejlepším velkým sborem v Praze. V roce 1903 zahájil na břehu Vltavy nedaleko Národního divadla výstavbu vlastní budovy, která je krásnou ukázkou secesní architektury. Byla dokončena až po Dvořákově smrti, roku 1905, avšak skladatel budovu v době výstavby pravděpodobně navštěvoval: kromě jeho celoživotního vztahu s Hlaholem prostřednictvím děl, která spolek prováděl, můžeme zmínit i skutečnost, že v době vzniku nové budovy byl sbormistrem Hlaholu Dvořákův bývalý žák Adolf Piskáček.