zahájení komorní řady
L

OK

Úterý 10. září, 20.00
Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k Vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!

Program

Antonín Dvořák: Klavírní kvintet č. 2 A dur, op. 81, B. 155Johannes Brahms: Klavírní kvintet f moll, op. 34

Vrcholná komorní díla dvou blízkých přátel – tak by bylo možno ve stručnosti charakterizovat náplň zahajovacího koncertu komorní řady Dvořákovy Prahy. Klavírní kvintety Antonína Dvořáka a jeho velkého uměleckého vzoru Johannese Brahmse patří k tomu nejlepšímu, co ve své době na poli komorní hudby vzniklo. Výjimečné kvality těchto děl nám zprostředkuje pětice špičkových instrumentalistů: americký houslista a kurátor letošní komorní řady Gil Shaham, jeho mladý český kolega s pozoruhodnou mezinárodní kariérou Josef Špaček, skvělý violista Pavel Nikl, violoncellista Kian Soltani a dlouholetá stálice klavírního nebe Gerhard Oppitz, který se dlouhodobě věnuje interpretaci  Dvořákova komorního i sólového klavírního díla.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 21.50

Interpreti

Gil Shaham

Americký houslista Gil Shaham představuje ve svém oboru absolutní světovou špičku. Své vynikající renomé si získal především díky kombinaci technicky bezchybné hry a vřelého oduševnělého přednesu. Houslovou hru studoval od sedmi let a již o tři roky později debutoval jako sólista pod taktovkou Zubina Mehty s Izraelskou filharmonií. Postupně studoval na několika hudebních školách včetně proslulé Juilliard School v New Yorku. Během své dosavadní kariéry vystoupil prakticky se všemi nejvýznamnějšími světovými orchestry a získal množství prestižních mezinárodních ocenění včetně Grammy Award. Intenzivně se věnuje nahrávací činnosti: dosud realizoval více než třicet alb, mezi něž patří zejména významné houslové koncerty světového repertoáru včetně Vivaldiho Čtvera ročních dob či Bachovy sonáty a partity pro sólové housle. Shaham se publiku Dvořákovy Prahy představil s velkým úspěchem již v roce 2016, kdy interpretoval Čajkovského Houslový koncert. Hraje na jeden z nejvzácnějších nástrojů z dílny Antonia Stradivariho, Comtesse de Polignac z roku 1699.

Gil Shaham - housle

Josef Špaček

Letos třiatřicetiletý houslista Josef Špaček patří mezi nejvýraznější interprety své generace. Hru na housle studoval nejprve na Pražské konzervatoři, ve svých osmnácti letech byl přijat na prestižní Curtis Institute of Music ve Filadelfii a od roku 2009 pokračoval ve studiích na newyorské Juilliard School ve třídě Itzhaka Perlmana. Od roku 2011 zastává post koncertního mistra České filharmonie. Sólově již vystoupil v mnoha významných koncertních síních Evropy, USA, Japonska a Nového Zélandu a spolupracoval s řadou věhlasných dirigentů (Christoph Eschenbach, Manfred Honeck, Jiří Bělohlávek). Získal řadu mezinárodních ocenění včetně vítězství v proslulé Soutěži královny Alžběty v Bruselu roku 2012. Vysoce ceněná je rovněž jeho nahrávka koncertantních skladeb Dvořáka, Janáčka a Suka pro vydavatelství Supraphon. V rámci festivalu Dvořákova Praha houslista nevystoupí poprvé: představil se zde již v letech 2011 a 2014.

Josef Špaček - housle

Pavel Nikl

Violista Pavel Nikl vystudoval Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži a AMU v Praze. Je laureátem několika mezinárodních soutěží, mj. Mezinárodní soutěže Johannese Brahmse v rakouském Portschachu. Jako sólista vystoupil s Jihočeskou komorní filharmonií, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Bohuslava Martinů, Severočeskou filharmonií a dalšími. Těžiště jeho činnosti však spočívá na poli komorní hry. Je jedním ze zakládajících členů souboru Pavel Haas Quartet, jehož součástí byl až do roku 2016. Soubor získal mimořádné mezinárodní uznání za koncertní i nahrávací činnost. Vystoupil v nejvěhlasnějších světových koncertních síních, jakými jsou Konzerthaus Vídeň, Mozarteum Salzburg, Concertgebouw Amsterdam, Tonhalle Curych, Herkulessaal Mnichov, Wigmore Hall Londýn, Carnegie Hall New York a celé řadě dalších. Pavel Nikl se věnuje i pedagogické činnosti, v jejímž rámci působil na univerzitách v Evropě, USA i Austrálii. 

Pavel Nikl - viola

Kian Soltani

Kian Soltani bývá často označován za jednu z největších světových nadějí mladé generace violoncellistů. Sedmadvacetiletý rakouský rodák perského původu pochází z hudební rodiny. Na violoncello začal hrát již ve svých čtyřech letech a od dvanácti studoval na Hudební akademii ve švýcarské Basileji. Poprvé na sebe výrazně upozornil roku 2011, kdy debutoval ve Zlatém sále vídeňského Musikvereinu. O dva roky později pak zvítězil v prestižní soutěži Paulo Cello Competition v Helsinkách. Roku 2015 ho Daniel Barenboim přizval k opakovanému provedení Beethovenova Trojkoncertu v rámci turné mezinárodního mládežnického orchestru West–Eastern Divan Orchestra. Soltani rovněž spolupracuje s Tonhalle Orchester Zürich, Oslo Philharmonic a jinými významnými tělesy. V roce 2017 uzavřel exkluzivní smlouvu s vydavatelstvím Deutsche Grammophon, pro něž v loňském roce pořídil vysoce oceňovanou nahrávku z děl Franze Schuberta a Roberta Schumanna. Hraje na vzácný italský nástroj z roku 1680.

Kian Soltani - violoncello

Gerhard Oppitz

Proslulý německý klavírista Gerhard Oppitz je stálicí světových koncertních pódií již více než čtyřicet let, konkrétně od svého triumfálního vítězství na mezinárodní soutěži Arthura Rubinsteina roku 1977. Zde získal věhlas, díky němuž byl zván k dalším koncertům ve Spojených státech, Evropě a Japonsku. Hned v následujícím roce mu bylo nabídnuto místo na mnichovské Musikhochschule, na níž se později stal nejmladším profesorem. Jeho repertoár je neobyčejně široký, počínaje Bachovými skladbami pro klávesové nástroje přes Mozartovy, Beethovenovy a Schubertovy sonáty až po hudbu 20. století. Mimořádné postavení zaujímá v jeho repertoáru hudba 2. poloviny 19. století – mj. nahrál souborně klavírní dílo Johannese Brahmse a Edvarda Griega. Oppitz je doslova renesanční osobností: kromě bohaté koncertní, nahrávací a pedagogické činnosti patří mezi jeho zájmy mj. studium cizích jazyků (hovoří sedmi světovými jazyky) a pilotování letadel – na své koncerty po Evropě se často i sám dopravuje.

Gerhard Oppitz - klavír

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.