Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
zahájení komorní řady
Středa 9. září 2020, 20.00
Dvořák Collection Komorní řada Vivat Beethoven!

Program

Ludwig van Beethoven: Smyčcové trio c moll, op. 9, č. 3Ernst von Dohnányi: Serenáda pro smyčcové trio C dur, op. 10Antonín Dvořák: Klavírní kvartet č. 1 D dur, op. 23, B. 53

Svůj první klavírní kvartet napsal Antonín Dvořák s mozartovskou svižností za pouhých osmnáct dní. Rozhodně se ale nejedná o odbyté dílo, třiatřicetiletý Dvořák v něm naopak dokazuje, že se z něj právě v této době stává zcela osobitý a mimořádný skladatel. Dvořákovy klavírní kvartety jsou letos zásadními příspěvky do řady Dvořák Collection, která tvoří dlouhodobě pilotní linii festivalu. Ústřední osobností jejich provedení je klavírista Lukáš Vondráček, který si k tomu pozval houslistu Josefa Špačka, violistu Pavla Nikla a violoncellistu Tomáše Jamníka. Spolu s Vondráčkem budou hráči na smyčcové nástroje nejen vzájemně propojenými interprety Dvořákových kvartetů, ale na prvním společném koncertě festivalu se představí také jako smyčcové trio. Velké letošní výročí připomenou provedením Smyčcového tria c moll Ludwiga van Beethovena a připojí k němu Serenádu pro smyčcové trio C dur Ernsta von Dohnányiho. Ve srovnání s klasikem Beethovenem vzbuzuje Dohnányiho Serenáda dojem, jako by Dvořák autorovi při její kompozici nenápadně radil.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 21.45
  • Setkání po potlesku

Interpreti

Josef Špaček

Houslista Josef Špaček patří mezi nejvýraznější interprety své generace. Hru na housle studoval nejprve na Pražské konzervatoři, ve svých osmnácti letech byl přijat na prestižní Curtis Institute of Music ve Filadelfii a od roku 2009 pokračoval ve studiích na newyorské Juilliard School ve třídě Itzhaka Perlmana. Od roku 2011 zastává post koncertního mistra České filharmonie. Sólově se představil již v mnoha významných koncertních síních Evropy, USA, Japonska a Nového Zélandu a spolupracoval s řadou věhlasných dirigentů (Christoph Eschenbach, Manfred Honeck, Jiří Bělohlávek). Jako sólista vystupuje s předními světovými orchestry, mezi něž patří Rotterdamská filharmonie, Konzerthaus orchestr Berlín a Nizozemská filharmonie. Získal řadu mezinárodních ocenění včetně titulu laureáta v proslulé Soutěži královny Alžběty v Bruselu roku 2012. Vysoce ceněná je rovněž jeho nahrávka koncertantních skladeb Dvořáka, Janáčka a Suka pro vydavatelství Supraphon. Hraje na housle LeBrun; Bouthillard Guarneri del Gesù z roku 1732.

Tomáš Jamník

Tomáš Jamník je jedním z nejvýraznějších violoncellistů české interpretační scény. Hře na violoncello se systematicky věnuje od svých pěti let, po absolvování pražské HAMU pod vedením prof. Josefa Chuchra pokračoval ve vzdělání v Lipsku a Berlíně. Jako jedenadvacetiletý zvítězil v roce 2006 na Mezinárodní soutěži Pražské jaro, kde obdržel i řadu dalších zvláštních cen. Roku 2010 získal na základě konkurzu místo v renomované Karajanově Akademii v Berlíně. V jejím rámci vystupoval jako člen Berlínské filharmonie i různých komorních sdružení filharmoniků. Od roku 2011 spolupracuje s řadou špičkových uměleckých osobností, k nimž patří Simon Rattle, Reinhard Goebel či Leif Ove Andsnes. Spolu s houslistou Janem Fišerem a klavíristou Ivo Kahánkem je zakládajícím členem Dvořákova tria. Pro vydavatelství Supraphon nahrál kompletní dílo Antonína Dvořáka pro violoncello a orchestr včetně téměř neznámého Koncertu A dur, a to ve vlastní úpravě, vycházející z orchestrace Jarmila Burghausera. Provedl jej i na festivalu Dvořákova Praha 2019.

Lukáš Vondráček

Letos čtyřiatřicetiletý klavírista Lukáš Vondráček se řadí  v mezinárodním měřítku k nejosobitějším českým interpretům současnosti. Provází jej pověst zázračného dítěte: na klavír začal hrát již ve dvou letech a o rok později absolvoval své první veřejné vystoupení. Jako jedenáctiletý vydal první CD a dva roky nato uspořádal své první koncertní turné po Spojených státech. Ve třinácti letech nastoupil ke studiu na vysoké škole a v patnácti debutoval s Českou filharmonií pod taktovkou Vladimira Ashkenazyho. Vrcholem jeho dosavadní umělecké dráhy je vítězství na prestižní Soutěži královny Alžběty v Bruselu 2016, kde získal prvenství jako vůbec první Čech v historii. Se svými sólovými recitály se dosud představil na řadě proslulých koncertních pódií, k nimž patří Carnegie Hall v New Yorku, Labská filharmonie v Hamburku, lipský Gewandhaus, vídeňský Konzerthaus či Concertgebouw Amsterdam. V České republice vystoupil mj. v lednu letošního roku v pražském Obecním domě s Klavírním koncertem f moll Fryderyka Chopina. Dlouhodobě žije v Bostonu.

Pavel Nikl

Violista Pavel Nikl vystudoval Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži a HAMU v Praze. Je laureátem několika mezinárodních soutěží, mj. Mezinárodní soutěže Johannese Brahmse v rakouském Pörtschachu. Jako sólista vystoupil s Jihočeskou komorní filharmonií, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Bohuslava Martinů, Severočeskou filharmonií Teplice a dalšími. Těžiště jeho činnosti však spočívá na poli komorní hry. Je jedním ze zakládajících členů souboru Pavel Haas Quartet, jehož součástí byl až do roku 2016. Soubor získal mimořádné mezinárodní uznání za koncertní i nahrávací činnost. Hned po vítězství na mezinárodních soutěžích Pražské jaro a Premio Paolo Borciani v roce 2005 se Pavel Haas Quartet etabloval mezi nejvýznamnější komorní soubory současnosti. Vystoupil v nejvěhlasnějších světových koncertních síních, jakými jsou Konzerthaus Vídeň, Mozarteum Salzburg, Concertgebouw Amsterdam, Tonhalle Curych, Herkulessaal Mnichov, Wigmore Hall Londýn, Carnegie Hall New York a celé řadě dalších. Pavel Nikl se věnuje i pedagogické činnosti, v jejímž rámci působil na univerzitách v Evropě, USA i Austrálii.

Pavel Nikl - viola

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.