L

OK

Pátek 13. září, 20.00

Ceny vstupenek

890 – 390 Kč 

Program

Wolfgang Amadeus Mozart: 12 variací na téma písně „Ah, vous dirai-je, maman“, K. 265Ludwig van Beethoven: 32 variací na vlastní téma c moll, WoO. 80Ludwig van Beethoven: Klavírní sonáta č. 23 f moll, op. 57, „Appassionata“Akio Yashiro: 24 preludií pro klavír (č. 1, 2, 3, 9, 13, 17, 24)Alexandr Skrjabin: Fantazie h moll, op. 28Franz Liszt: Léta putování. Druhý rok: Itálie, S. 161, č. 5: Petrarkův sonet 104, č. 7: Fantasia quasi Sonata „Po četbě Danta“

Má za sebou debut v newyorské Carnegie Hall, vystoupení s Concertgebouw Orchestra, Los Angeles Philharmonic, spolupráci s dirigenty, jako jsou Riccardo Chailly nebo Andris Nelsons, i podpis exkluzivní nahrávací smlouvy se společností Sony Classical. To vše podtrženo asijským a evropským turné v roli sólisty Dvořákova klavírního koncertu s Českou filharmonií pod taktovkou Semyona Bychkova. To by mohlo v pětadvaceti letech stačit, ale japonský klavírista Mao Fujita s sebou na svůj pražský festivalový recitál přináší spoustu věcí navíc. Kritiky si všímají, jakou osobitost a čerstvost vnáší do Mozarta, jemuž ale dokáže vtisknout i beethovenovskou vážnost. Ta se mu stejně neodbytně prolíná do poetického zvuku Chopinových balad a nokturen. Do svého programu v Rudolfinu zařadil Fujita oba velké vídeňské klasiky. Svět chopinovských barev pak posluchačům prozáří skrze dílo ruského génia Alexandra Skrjabina, ale také díky 24 preludiím japonského skladatele Akio Yashiry. Hudba obou skladatelů nenechává posluchače ani na chvíli na pochybách, že Chopinův ušlechtilý sentiment zkrátka milovali. Koncert uzavře několik klavírních obrazů Franze Liszta. 

Mao Fujita hraje Rachmaninova na Lucernském festivaluPřehrát
  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19:55
  • Konec koncertu: 21:50

Interpreti

Mao Fujita

Držitel stříbrné medaile z Čajkovského soutěže 2019.

Čtyřiadvacetiletý klavírista Mao Fujita svou vrozenou hudební citlivostí a přirozeností již zapůsobil na mnoho předních hudebníků. Jako výjimečně talentovaný interpret, který se objevuje jen zřídka, se cítí stejně dobře v mozartovském i velkém romantickém repertoáru. V reakci na jeho americký debut roku 2023 v Carnegie Hall o něm list New York Times napsal: „Jakmile se jeho prsty dotkly kláves, vykouzlil jimi téměř nepřetržitý tok nádherně vybroušených zvukových obrazů.“ 


Fujita se narodil v Tokiu. V roce 2017, kdy dosud studoval na Tokyo College of Music, získal na prestižní Mezinárodní klavírní soutěži Clary Haskil ve Švýcarsku první cenu, stejně jako Cenu publika, Prix Modern Times a Prix Coup de Coeur, díky nimž na sebe poprvé upozornil mezinárodní hudební veřejnost. Roku 2019 se stal v Moskvě držitelem stříbrné medaile na Čajkovského soutěži, kde si jeho mimořádné hudební kvality získaly značnou pozornost poroty, složené z předních hudebníků.

K vrcholům sezony 2023/2024 patří turné s Gewandhaus Orchestra (Andris Nelsons), Českou filharmonií (Semyon Bychkov) a Orchestre Philharmonique de Monte Carlo (Kazuki Yamada), koncerty se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu (Sir John Eliot Gardiner), Izraelskou filharmonií (Iván Fischer), Losangeleskou filharmonií, Vídeňskými symfoniky a Frankfurtskými rozhlasovými symfoniky i recitály v Labské filharmonii a další. Fujita dosud vystoupil v Labské filharmonii, na festivalech Heidelberger Frühling a KlavierFestival Ruhr a absolvoval turné po Japonsku a Číně.

Fujita spolupracoval s dirigenty, jako jsou Riccardo Chailly, Marek Janowski, Andris Nelsons, Lahav Shani, Christoph Eschenbach, Vasilij Petrenko či Ryan Bancroft. Vystoupil s věhlasnými orchestry včetně Royal Concertgebouw Orchestra, Lucerne Festival Orchestra, Gewandhausorchester, Münchner Philharmoniker, Konzerthausorchester Berlin, DSO Berlin, Orchestre Philharmonique de Radio France, Filarmonica della Scala, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI, Israel Philharmonic Orchestra, Cleveland Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra a Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Pravidelně vystupuje na sólových a komorních recitálech v rámci významných klavírních festivalů a v koncertních sálech v Evropě a Asii, mimo jiné s Renaudem Capuçonem, Antoinem Tamestitem, Kianem Soltanim, Zlatomirem Fungem, Marcem Bouchkovem a Makotem Ozonem.

Fujita je exkluzivním umělcem společnosti Sony Classical International. V říjnu 2022 vyšlo jeho netrpělivě očekávané debutové album, souborná nahrávka Mozartových klavírních sonát, která sklidila jednoznačné uznání za svou zvukovou průzračnost a plasticky vykreslenou interpretaci. Celý sonátový cyklus provedl na festivalu ve Verbieru, ve Wigmore Hall a ve všech významných japonských koncertních sálech.

Fujita začal s výukou klavíru ve třech letech. Roku 2010 získal svou první mezinárodní cenu na World Classic na Tchaj-wanu a stal se laureátem mnoha národních a mezinárodních soutěží, jako je Mezinárodní klavírní soutěž Rosario Marciana ve Vídni (2013), Mezinárodní mozartovská soutěž pro mladé hudebníky v Zhuhai (2015) a Mezinárodní klavírní soutěž mladých umělců Giny Bachauerové (2016).

V roce 2022 se Fujita přestěhoval do Berlína za účelem dalšího studia u Kirilla Gersteina. 

zdroj: Intermusica

Mao Fujita - klavír

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.