Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
festivalová ouvertura
Neděle 4. září 2016, 11.30
Po stopách A. Dvořáka

Program

Antonín Dvořák: 1. Slovanská rapsodie; Slovanský tanec č. 8; Valčík A dur č. 1; Můj domov (Ouvertura k Tylu) Koncert je součástí uceleného programu: 9.45 - odjezd vlaku z Masarykova nádraží v Praze (vlak přistaven v 9.30)Festivalová vstupenka slouží zároveň jako jízdenka do vlaku.11.00 - pietní akt u sochy A. Dvořáka v Nelahozevsi11.30 - koncert, Zámek Nelahozeves13.00 - návštěva rodného domu Památníku A. Dvořáka s výkladem muzikologa Davida BeveridgePo návštěvě památníku je prostor pro návštěvu Kostela sv. Ondřeje, kde bude od 15.30 probíhat bohoslužba slova. Dále můžete projít tzv. Dvořákovu stezku kolem Vltavy. Pokud máte s sebou ratolesti, pak ve zdejším kulturním domě probíhají taneční dílny, od 13.00 pro děti 5-8 let, od 14.15. pak pro 8 let a více.16.50 - odjez vlaku ze zastávky Nelahozeves-zámek (vlak přistaven 16.40) Mimo vlaku, který zajišťuje Dvořákova Praha, můžete využít na své náklady také spoje Českých drah, název zastávky je Nelahozeves-zámek.

Tradiční festivalová ouvertura Po stopách Antonína Dvořáka nás letos přivádí do skladatelova rodiště Nelahozevsi, kde mladý Dvořák prožil prvních dvanáct let svého života a čerpal zde první hudební podněty pro svou budoucí závratnou uměleckou dráhu. Vracel se sem však i v dospělém věku. Právě jeho návštěvou v roce 1889 je inspirován náš festivalový koncert na nelahozeveském zámku. Zazní na něm – stejně jako tehdy – několik Dvořákových děl pro čtyřruční klavír v podání renomovaných klavíristů Ivo Kahánka a Davida Marečka. A jako obvykle nebude chybět ani zasvěcený výklad festivalového muzikologa, dr. Davida Beveridge.

  • Dress code: casual
  • Uzavření sálu: 11.25
  • Konec koncertu: 12.30

Interpreti

David Mareček

Vystudoval klavír a dirigování na Konzervatoři Brno, později pokračoval ve studiích na Janáčkově akademii múzických umění v oboru klavír a v doktorandském studiu v oboru interpretace a teorie interpretace. Během studia se zároveň věnoval pedagogické činnosti na ZUŠ a Gymnáziu P. Křížkovského s uměleckou profilací. Na brněnské konzervatoři působil jako zástupce ředitele a profesor řádného klavíru. Od roku 2005 byl dramaturgem Filharmonie Brno a o dva roky později se stal jejím ředitelem. Již během svého působení u brněnského orchestru usiloval o získání nových, hlavně mladých posluchačů klasické hudby a její „zviditelnění“ širší veřejnosti. Se stejným záměrem pokračuje od roku 2011 na svém současném postu generálního ředitele České filharmonie, kde soustavně dosahuje skvělých výsledků v získávání prestižních příležitostí prezentovat umění našeho prvního orchestru na mezinárodní scéně.

Ivo Kahánek

Klavírista Ivo Kahánek patří k nejúspěšnějším českým interpretům současnosti. Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a Akademii múzických umění v Praze si vzdělání doplnil na proslulé londýnské Guildhall School a na mistrovských kurzech Christiana Zachariase, Alicie de Larocha a dalších. Ve svých pětadvaceti letech se stal absolutním vítězem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Kromě sólových recitálů vystupuje s renomovanými orchestry (Česká filharmonie, BBC Symphony Orchestra, Orchestr WDR Kolín nad Rýnem) a dirigenty (Vladimir Ashkenazy, Pinchas Steinberg, Jiří Bělohlávek). V roce 2007 provedl na proslulém festivalu BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall Klavírní koncert č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů. V listopadu 2014 vystoupil jako teprve druhý český klavírista v historii (po Rudolfu Firkušném) s Berlínskou filharmonií, a to pod taktovkou Sira Simona Rattla. V loňském roce byl Ivo Kahánek kurátorem komorní řady festivalu Dvořákova Praha.

Ivo Kahánek - klavír

Nelahozeves

Název obce Nelahozeves, nevelké vísky nedaleko Kralup nad Vltavou, by zcela jistě nikdy nepronikl za hranice českých zemí nebýt skutečnosti, že se právě zde 8. září 1841 narodil jeden z nejvýznamnějších světových skladatelů Antonín Dvořák. Nelahozeves byla rovněž dějištěm prvního velkého dramatu ve Dvořákově životě – dům, v němž rodina bydlela, zachvátil v červenci 1842 požár a podle tradovaného podání zachránil život budoucího génia jeho otec, který vynesl nemluvně i s kolébkou do bezpečí. Pro skladatelovu pozdější závratnou uměleckou dráhu však byly klíčové zejména první hudební podněty, které získával právě v Nelahozevsi. Produkce venkovských „muzik“ v hostinci jeho rodičů, hra jeho otce na citeru, zpěv dělníků z Itálie, kteří se tehdy podíleli na stavbě železnice, hudba při mších v kostele sv. Ondřeje a inspirativní osobnost místního kantora-hudebníka Josefa Spitze, to vše tvořilo podhoubí, z nějž později vzklíčil Dvořákův bohatý umělecký odkaz.