Program

Johannes Brahms: Akademická slavnostní předehra, op. 80Antonín Dvořák: Symfonické variace, op. 78, B. 70Bohuslav Martinů: Koncert pro smyčcové kvarteto a orchestr, H. 207Richard Strauss: suita z opery Růžový kavalír, op. 59

Renomovaná Essenská filharmonie představí kombinaci českého a německého repertoáru pod vedením jednoho z nejúspěšnějších českých dirigentů současnosti Tomáše Netopila, působícího na tuzemských i světových koncertních pódiích. Propojení typicky německého smyslu pro přesnost se slovanskou vroucností přinese nevšední posluchačský zážitek, který umocní interpretace skladby Bohuslava Martinů souborem Pavel Haas Quartet, česko-slovenským tělesem, jehož nahrávky získaly mnohá mezinárodní ocenění včetně Gramophone Awards, tzv. „Oscarů klasické hudby“.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 22.00

Interpreti

Tomáš Netopil

Dirigent Tomáš Netopil, jeden z celosvětově nejžádanějších českých dirigentů, je již desátým (a zároveň posledním) rokem generálním hudebním ředitelem Aalto Musiktheater a Philharmonie Essen. V této sezoně ho na domovské scéně čekají premiéry Wagnerova Tannhäusera, Kampeho Dogville a Mozartovy Figarovy svatby. Nastuduje též novou inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové v Grand Théâtre de Genève. Českou filharmonii bude jako její hlavní hostující dirigent řídit kromě koncertů v pražském Rudolfinu také na Smetanově Litomyšli či Janáčkově máji, jehož je prezidentem. K dalším vrcholům této sezony patří koncerty s Orchestre de la Suisse Romande, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, s Orchestre National de Montpellier či zahajovací koncert festivalu Concentus Moraviae, při kterém stane v čele legendárního Concentus Musicus Wien.


Je uměleckým ředitelem úspěšné mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž, kterou založil v roce 2018. S festivalem Dvořákova Praha je Tomáš Netopil také pevně spjat: v sezoně 2017 byl jeho rezidenčním umělcem, v letech 2020 a 2021 na festivalu vystupovala pod jeho vedením a ve spolupráci s jeho kroměřížskou akademií Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy.

Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se kromě řady inscenací v Aalto Musiktheater Essen řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di Tito, Rusalka, Prodaná nevěsta, Příhody lišky Bystroušky, Halévyho Židovka a Busoniho Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (Idomeneo, Čarostřelec, Leonora), v Nizozemské opeře (Její pastorkyňa) či Věc Makropulos v Grand Théâtre de Genève.

Na koncertních pódiích se Tomáš Netopil představil v čele mnoha renomovaných orchestrů, kromě Essenské a České filharmonie jsou to např. Orchestre National de France, Vídeňští symfonikové, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, BBC Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, orchestr curyšské Tonhalle, Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Filharmonie nizozemského rozhlasu, Orchestra RAI Torino či Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK.

Tomáš Netopil studoval hru na housle na konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži a dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Dále ve studiích pokračoval na Královské akademii ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly a na letní hudební škole v americkém Aspenu, kde v roce 2003 a 2004 získal hlavní cenu Americké dirigentské Akademie a kam se pravidelně vrací jako hostující dirigent. V roce 2002 zvítězil na dirigentské soutěži Sira George Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.

Tomáš Netopil nahrává vysoce ceněná CD pro labely Supraphon, OehmsClassics, Radioservis či Dynamics.

Tomáš Netopil - dirigent

Essener Philharmoniker

Essenská filharmonie patří k nejstarším německým orchestrům. Byla založena roku 1899 a brzy získala i vlastní koncertní sál, při jehož slavnostním otevření roku 1904 provedla pod vedením Richarda Strausse jeho Sinfonii domestica. O dva roky později hrála za řízení Gustava Mahlera světovou premiéru jeho Šesté symfonie. Za více než sto let své existence si získala vynikající renomé – hudební kritici tělesu opakovaně udělují titul německého „orchestru roku“ a na jejím dirigentském stupínku se vystřídala řada špičkových dirigentských osobností od Otto Klemperera přes Bernarda Haitinka až po Krzysztofa Pendereckého. Jak je to v německých zemích obvyklé, těleso působí zároveň jako orchestr symfonický i operní v místním divadle Aalto-Musiktheater. Kromě běžného operního provozu odehraje orchestr během každé sezóny kolem třiceti orchestrálních koncertů a někteří hráči působí také v komorních ansámblech. Těleso pravidelně vystupuje také na zahraničních pódiích a věnuje se hudebně-vzdělávací činnosti pro mládež.

Essener Philharmoniker

Pavel Haas Quartet

„V rámci koncertní sezóny 2022/2023 spolupracují  členové Pavel Haas Quartet na vybraných kvartetních projektech s violistou Karlem Untermüllerem.“

Po vítězství na soutěžích Pražské jaro a Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia v roce 2005 se Pavel Haas Quartet rychle etabloval mezi nejvýraznější světové komorní soubory současnosti. Členové souboru studovali u legendárního violisty Smetanova kvarteta Milana Škampy. Kvarteto vystupuje v nejvýznamnějších koncertních síních po celém světě.  V roce 2007 European Concert Hall Organisation (ECHO) jmenovala Pavel Haas Quartet jako jednu z „vycházejících hvězd“ (Rising Stars). Soubor tak dostal jedinečnou příležitost představit se na řadě koncertů ve významných koncertních sálech. V letech 2007–2009 se soubor zúčastnil programu BBC New Generation Artists a v roce 2010 získal mimořádné stipendium od nadace Borletti–Buitoni Trust. PHQ exkluzivně nahrává pro společnost Supraphon. Na svém kontě má osm alb, všechna CD získala významná mezinárodní ocenění-Diapason d’Or de l’année, dvě z nich BBC Music Magazine Award a šest Gramophone Award. Soubor nese jméno českého skladatele Pavla Haase (1899–1944), jehož hudební odkaz zahrnuje tři skvostné smyčcové kvartety.

Zdroj: ArteVisio

Pavel Haas Quartet

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.