Program

Antonín Dvořák: Král a uhlíř, B 21 a B 42 (výběr z prvního a druhého zhudebnění)Antonín Dvořák: Tui nati vulnerati, smíšený sbor ze Stabat Mater, op. 58, B 71Antonín Dvořák: Svatební košile, op. 69, B 135 (výběr)Antonín Dvořák: Hymna českého rolnictva, op. 28, B 143Antonín Dvořák: Sanctus ze Mše D dur, „Lužanské“, op. 86, B 153Antonín Dvořák: Panenka a tráva z cyklu Čtyři písně na slova srbské lidové poezie, op. 6, B 29Antonín Dvořák: Oblak a mrákota jest vůkol něho z cyklu Biblické písně, op. 99, B 185Antonín Dvořák: Když mne stará matka z cyklu Cigánské melodie, op. 55, B 104Josef Bohuslav Foerster: OráčNorbert Kubát: Čím srdce, čím jsi zhřešiloHynek Palla: Má láskaAntonín Dvořák: závěrečná scéna z opery Čert a Káča, op. 112, B 201

Tradiční festivalová ouvertura Po stopách Antonína Dvořáka nás letos zavede do západočeské metropole Plzně. Ačkoli toto město není ve všeobecném povědomí se skladatelovým jménem příliš často spojováno, za jeho života představovalo jednu z nejaktivnějších bašt dvořákovského kultu v českých zemích. Skladatel Plzeň opakovaně navštěvoval a se zdejšími hudebními kruhy byl v dlouhodobém přátelském kontaktu. Často zde dirigoval svá velká sborová díla včetně světové premiéry kantáty Svatební košile v březnu 1885. Kromě koncertního sálu, kde se tato významná událost odehrála, navštívíme také další autentická místa, kde se skladatel během svých pobytů ve městě pohyboval, to vše s odborným výkladem festivalového muzikologa dr. Davida Beveridge. Pochopitelně nebude chybět Dvořákova hudba. Nezvykle pestrý program koncertu je sestaven této akci „na míru“: každé z uvedených děl reprezentuje tím či oním způsobem skladatelovy vazby na Plzeň. Některá z nich zde Dvořák osobně dirigoval nebo je interpretovala jeho dcera Magda, ceněná altistka, jiná zas místní hudebníci nastudovali na jeho počest, v jednom případě je se zdejším prostředím spojeno jméno libretisty. Věříme, že jejich uvedením na půdě města, které si skladatel tolik oblíbil, dostane příběh „Dvořák a Plzeň“ konkrétní obrysy a umožní nám alespoň na chvíli se pomyslně přenést do dob, kdy bylo možno Antonína Dvořáka potkat při procházce zdejšími ulicemi.

Program výletu Po stopách AD

12.05 – 13.30
Procházka s výkladem muzikologa, od Západočeského muzea přes Kopeckého sady k Měšťanské besedě (návštěva Velkého sálu a zahrady s výhledem na původní budovu besedy), dále k sálu Waldek (nyní Divadlo Alfa), kolem Hotelu Slovan (secesní perla Plzně) k budově divadla J. K. Tyla

15.15 – 15.45
Prohlídka historických prostor divadla J. K. Tyla (s průvodcem)

16.30 – 18.30
Koncert

Procházka s muzikologem a související prohlídky jsou součástí vstupenky na koncert. Účast je nutné potvrdit na e-mail vstupenky@dvorakovapraha.cz nebo tel. 775 495 495 nejpozději do čtvrtka 22. 8. 2019.

  • Uzavření sálu: 16.25
  • Konec koncertu: 18.30

Interpreti

Pražský komorní sbor

Pražský komorní sbor původně vznikl z iniciativy Antonína Peška (dříve byl též dramaturgem ČF) jako výběrové komorní těleso složené z bývalých členů Pražského filharmonického sboru. V roce 1991 se stal samostatným sborem známým především na mezinárodní scéně. Má za sebou účinkování na desítkách festivalů, mj. Schleswig-Holstein Musikfestival, Wiener Festwochen, Hamburger Musikfeste a Stuttgarter Musikfest. Řadu let byl stálým rezidenčním sborem na Rossiniho operním festivalu v italském Pesaru a na operním festivalu v irském Wexfordu. Podnikl přes 300 zájezdů a turné v Evropě, Austrálii, Japonsku, Jižní Koreji, Brazílii či Izraeli. Hlavním sbormistrem byl Josef Pančík a Jaroslav Brych, se sborem spolupracovala i řada dalších významných sbormistrů, Pavel Kühn, Robert Hugo či Miriam Němcová. Sbor natočil desítky snímků pro renomované domácí i zahraniční labely (Orfeo, Decca, Deutsche Grammophon, Supraphon ad.) a spolupracuje s předními dirigenty a pěvci (Zubin Mehta, Manfred Honeck, Helmut Rilling, Plácido Domingo ad.).

Pražský komorní sbor

Ahmad Hedar

Klavírista, zpěvák a pedagog Ahmad Hedar od dětství zpíval ve sboru Pueri Gaudentes. Studium hry na klavír završil na pražské AMU ve třídě Martina Kasíka a Františka Malého. Zúčastnil se mnoha mistrovských kurzů mj. pod vedením Paula Badury Skody. Jako korepetitor operního zpěvu pracoval s předními pěvci mladé generace Petrem Nekorancem, Kateřinou Kněžíkovou a Romanem Hozou, ale i s operními legendami Gabrielou Beňačkovou či Evou Randovou. V roce 2016 získal cenu za nejlepší klavírní doprovod na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Je členem spolku RunOperun, který se snaží přiblížit operu mladému publiku a široké veřejnosti na neobvyklých místech. S tímto spolkem nastudoval opery Kouzelná flétna, Figarova svatba, Rusalka a Lidský hlas. Roku 2019 se stal stipendistou prestižních Bayreuther Festspiele. Kromě klavíru se věnuje i zpěvu, a to opernímu i neklasickému. Od roku 2019 pedagogicky působí na Konzervatoři Jana Deyla.

Ahmad Hedar - klavír

Tereza Hořejšová

Sopranistka Tereza Hořejšová absolvovala Konzervatoř Pardubice a pražskou HAMU. Je laureátkou několika mezinárodních soutěží, především dvojnásobnou vítězkou soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech v kategorii Junior a Píseň. S úspěchem se zúčastnila i Mezinárodní soutěže Evy Marton v Budapešti nebo Ferruccia Tagliaviniho v Deutschlandsbergu. Rok studovala v Miláně na Konzervatoři Giuseppe Verdiho, kde se představila v soudobé opeře Valentina, v Mozartově Figarově svatbě a Verdiho La Traviatě. V posledních dvou letech se pravidelně účastní turné po Německu a Švýcarsku v roli První dámy (Kouzelná flétna) a Anny (Nabucco). Hostuje v libereckém divadle v roli Ciboletty (Noc v Benátkách) a Druhé žínky (Rusalka). Pravidelně externě spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem a kromě zpěvu se věnuje také hře na klavír a korepeticím. Její velkou vášní jsou recitály s klavírním doprovodem, především pak česká a zahraniční písňová literatura.

Tereza Hořejšová - soprán

Richard Samek

Tenorista Richard Samek se narodil v Třebíči a je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění. V roce 2006 debutoval na jevišti Národního divadla v Brně. V současné době je stálým hostem operního souboru Národního divadla v Praze, kde vystupuje v rolích jako Alfredo (La traviata), Werther (Werther), Tamino (Kouzelná flétna) nebo Princ (Rusalka). Hostuje na řadě zahraničních scén, k nimž patří Grand Théâtre de Reims, Opéra Théâtre de Limoges, Opéra de Rennes, Theater Magdeburg a Semperova opera v Drážďanech. V roce 2015 se podílel na realizaci živé nahrávky Smetanovy opery Dalibor s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Spolupracuje s významnými orchestry, jako je Česká filharmonie, Orchestra Accademia Nazionale di Santa Cecilia nebo Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Pravidelně vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech Pražské jaro, Dvořákova Praha, Seefestspiele Mörbisch či Smetanova Litomyšl.

Richard Samek - tenor

Roman Hoza

Barytonista Roman Hoza je považován za nadějného interpreta mladé pěvecké generace. Absolvoval brněnskou JAMU a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni, byl členem operního studia Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu. Je laureátem Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech, Mezinárodní soutěže komorní a duchovní hudby aj. Jako host se již představil opernímu publiku ve Vídni, Lyonu, Salcburku, Düsseldorfu, Duisburgu, Kolíně nad Rýnem, Kaiserslauternu, Praze, Ostravě a dalších městech. Základ jeho repertoáru tvoří role z oper W. A. Mozarta (Don Giovanni, Leporello, Figaro, Guglielmo, Papageno) a Gioacchina Rossiniho (Dandini, Rimbaud, Bartolo, Signor Mill). Pravidelně vystupuje s předními českými ansámbly specializujícími se na poučenou interpretaci staré hudby (mj. Händelův Mesiáš s Czech Ensemble Baroque). Od sezóny 2016/2017 je sólistou Janáčkovy opery ND Brno.

Roman Hoza - baryton

Lenka Navrátilová

Lenka Navrátilová vystudovala hru na klavír a cembalo na konzervatoři v Teplicích a sbormistrovství chrámové hudby na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 2015 působí jako sbormistryně Kühnova smíšeného sboru, je profesorkou operní korepetice na Pražské konzervatoři a korepetitorkou Pražského filharmonického sboru. Dlouhodobě spolupracuje se souborem Opery Národního divadla, Mezinárodním hudebním festivalem Pražské jaro, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK a Mezinárodním pěveckým centrem Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V průběhu své kariéry měla možnost spolupracovat s dirigenty světového věhlasu, jako jsou Claudio Abbado, sir George Solti, sir Charles Mackerras, sir Simon Rattle, Zubin Mehta, Christopher Hogwood, Fabio Luisi či Jiří Bělohlávek. Podílela se také na hudební přípravě neoperních divadelních inscenací včetně Dobře placené procházky v pražském Národním divadle.