Program

Antonín Dvořák: Král a uhlíř, B 21 a B 42 (výběr z prvního a druhého zhudebnění)Antonín Dvořák: Tui nati vulnerati, smíšený sbor ze Stabat Mater, op. 58, B 71Antonín Dvořák: Svatební košile, op. 69, B 135 (výběr)Antonín Dvořák: Hymna českého rolnictva, op. 28, B 143Antonín Dvořák: Sanctus ze Mše D dur, „Lužanské“, op. 86, B 153Antonín Dvořák: Panenka a tráva z cyklu Čtyři písně na slova srbské lidové poezie, op. 6, B 29Antonín Dvořák: Oblak a mrákota jest vůkol něho z cyklu Biblické písně, op. 99, B 185Antonín Dvořák: Když mne stará matka z cyklu Cigánské melodie, op. 55, B 104Josef Bohuslav Foerster: OráčNorbert Kubát: Čím srdce, čím jsi zhřešiloHynek Palla: Má láskaAntonín Dvořák: závěrečná scéna z opery Čert a Káča, op. 112, B 201

Tradiční festivalová ouvertura Po stopách Antonína Dvořáka nás letos zavede do západočeské metropole Plzně. Ačkoli toto město není ve všeobecném povědomí se skladatelovým jménem příliš často spojováno, za jeho života představovalo jednu z nejaktivnějších bašt dvořákovského kultu v českých zemích. Skladatel Plzeň opakovaně navštěvoval a se zdejšími hudebními kruhy byl v dlouhodobém přátelském kontaktu. Často zde dirigoval svá velká sborová díla včetně světové premiéry kantáty Svatební košile v březnu 1885. Kromě koncertního sálu, kde se tato významná událost odehrála, navštívíme také další autentická místa, kde se skladatel během svých pobytů ve městě pohyboval, to vše s odborným výkladem festivalového muzikologa dr. Davida Beveridge. Pochopitelně nebude chybět Dvořákova hudba. Nezvykle pestrý program koncertu je sestaven této akci „na míru“: každé z uvedených děl reprezentuje tím či oním způsobem skladatelovy vazby na Plzeň. Některá z nich zde Dvořák osobně dirigoval nebo je interpretovala jeho dcera Magda, ceněná altistka, jiná zas místní hudebníci nastudovali na jeho počest, v jednom případě je se zdejším prostředím spojeno jméno libretisty. Věříme, že jejich uvedením na půdě města, které si skladatel tolik oblíbil, dostane příběh „Dvořák a Plzeň“ konkrétní obrysy a umožní nám alespoň na chvíli se pomyslně přenést do dob, kdy bylo možno Antonína Dvořáka potkat při procházce zdejšími ulicemi.

Program výletu Po stopách AD

12.05 – 13.30
Procházka s výkladem muzikologa, od Západočeského muzea přes Kopeckého sady k Měšťanské besedě (návštěva Velkého sálu a zahrady s výhledem na původní budovu besedy), dále k sálu Waldek (nyní Divadlo Alfa), kolem Hotelu Slovan (secesní perla Plzně) k budově divadla J. K. Tyla

15.15 – 15.45
Prohlídka historických prostor divadla J. K. Tyla (s průvodcem)

16.30 – 18.30
Koncert

Procházka s muzikologem a související prohlídky jsou součástí vstupenky na koncert. Účast je nutné potvrdit na e-mail vstupenky@dvorakovapraha.cz nebo tel. 775 495 495 nejpozději do čtvrtka 22. 8. 2019.

  • Uzavření sálu: 16.25
  • Konec koncertu: 18.30

Interpreti

Roman Hoza

Barytonista Roman Hoza je považován za nadějného interpreta mladé pěvecké generace. Absolvoval brněnskou JAMU a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni, byl členem operního studia Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu. Je laureátem Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech, Mezinárodní soutěže komorní a duchovní hudby aj. Jako host se již představil opernímu publiku ve Vídni, Lyonu, Salcburku, Düsseldorfu, Duisburgu, Kolíně nad Rýnem, Kaiserslauternu, Praze, Ostravě a dalších městech. Základ jeho repertoáru tvoří role z oper W. A. Mozarta (Don Giovanni, Leporello, Figaro, Guglielmo, Papageno) a Gioacchina Rossiniho (Dandini, Rimbaud, Bartolo, Signor Mill). Pravidelně vystupuje s předními českými ansámbly specializujícími se na poučenou interpretaci staré hudby (mj. Händelův Mesiáš s Czech Ensemble Baroque). Od sezóny 2016/2017 je sólistou Janáčkovy opery ND Brno.

Roman Hoza - baryton

Richard Samek

Richard Samek se narodil v Třebíči. Je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Po zakončení studia soukromě studoval u Natalie Romanové. V roce 2006 debutoval na jevišti Národního divadla v Brně. V současné době je stálým hostem operního souboru Národního divadla a vystupuje v rolích jako Werther (J. Massenet), Tamino (Kouzelná flétna), Don Ottavio (Don Giovanni), Alfredo (La Traviata), Rodolfo (La Bohéme), Ismael (Nabucco), Cassio (Otello) nebo Princ (Rusalka). Pravidelně vystupuje na českých i mezinárodních scénách, hostoval v Grand Théâtre de Reims, Opéra Théâtre de Limoges, Opéra de Rennes a Staatsoperette Dresden, kde je od sezony 2014/2015 ve stálém angažmá. Od roku 2014 hostuje rovněž v Theater Magdeburg jako Don Manuel v německé premiéře Fibichovy Nevěsty messinské, od roku 2016 též v roli Fausta v Gounodově stejnojmenné opeře. Od sezony 2015/16 působí také ve Staatsoper Hannover jako Princ ve Dvořákově Rusalce či jako Rodolfo v Pucciniho La Bohème. V roce 2015 se podílel na realizaci živé nahrávky Smetanovy opery Dalibor s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou J. Bělohlávka a v roce 2016 vytvořil živou nahrávku Fibichovy Nevěsty messinské s Filharmonií Magdeburg. V sezóně 2017/2018 hostoval v Aalto-Musiktheater Essen v roli Jeníka z Prodané nevěsty B. Smetany. Ve stejné roli vystoupil v roce 2019 v Semperově opeře v Drážďanech. Spolupracuje s významnými dirigenty a komorními a symfonickými orchestry, jako je BBC Symphony Orchestra, Česká filharmonie, Orchestra Accademia Nazionale di Santa Cecilia nebo Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.

Richard Samek - tenor

Lenka Navrátilová

Lenka Navrátilová vystudovala hru na klavír a cembalo na konzervatoři v Teplicích a sbormistrovství chrámové hudby na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 2015 působí jako sbormistryně Kühnova smíšeného sboru, je profesorkou operní korepetice na Pražské konzervatoři a korepetitorkou Pražského filharmonického sboru. Dlouhodobě spolupracuje se souborem Opery Národního divadla, Mezinárodním hudebním festivalem Pražské jaro, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK a Mezinárodním pěveckým centrem Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V průběhu své kariéry měla možnost spolupracovat s dirigenty světového věhlasu, jako jsou Claudio Abbado, sir George Solti, sir Charles Mackerras, sir Simon Rattle, Zubin Mehta, Christopher Hogwood, Fabio Luisi či Jiří Bělohlávek. Podílela se také na hudební přípravě neoperních divadelních inscenací včetně Dobře placené procházky v pražském Národním divadle.

Pražský komorní sbor

Pražský komorní sbor založili v roce 1991 tehdejší členové Pražského filharmonického sboru se záměrem soustavně se věnovat vokální komorní tvorbě. Během několika málo let si těleso získalo značné mezinárodní renomé a v současné době pravidelně koncertuje v mnoha evropských i zámořských zemích. Mezi největší úspěchy sboru patří provedení Mozartovy Mše c moll na proslulém Salcburském festivalu, účinkování na koncertu pro papeže Jana Pavla II. ve Vatikánu nebo vystoupení v inscenaci Saint-Saënsova Samsona a Dalily na jevišti Hamburské opery s Plácidem Domingem. Těleso spolupracuje s nejlepšími světovými orchestry (mj. Izraelská filharmonie, Royal Concertgebouw Orchestra a Tonhalle-Orchester Zürich) a dirigenty (Manfred Honeck, Christoph Eschenbach, Zubin Mehta ad.). Diskografie sboru čítá více než stovku CD a DVD pro česká i zahraniční vydavatelství (Decca, Deutsche Grammophon, Chandos, Supraphon aj.).

Tereza Hořejšová

Sopranistka Tereza Hořejšová se zpěvu věnuje od sedmi let. Vystudovala Konzervatoř v Pardubicích a pražskou HAMU, zúčastnila se řady interpretačních kurzů pod vedením významných interpretů. V rámci programu Erasmus studovala na Konzervatoři Giuseppe Verdiho v Miláně u Silvany Manga a současně soukromě u profesora Vladimíra Chmela. Je laureátkou několika mezinárodních soutěží včetně prestižní Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech, kde roku 2013 získala cenu Jarmily Novotné pro nejmladší českou pěvkyni, o dva roky později 1. cenu v kategorii Junior a dalších pět vedlejších cen a hned v následujícím roce 1. cenu v kategorii Píseň, spolu s dalšími zvláštními cenami. Její dosavadní zkušenosti z operního jeviště zahrnují Cherubína v Mozartově Figarově svatbě, První dáma v Kouzelné flétně, Anna v Nabucco a v rámci Dětské opery Praha také titulní roli ve Dvořákově Rusalce na prknech Stavovského divadla. Intenzivně se věnuje i koncertní činnosti.

Ahmad Hedar

Letos devětadvacetiletý klavírista Ahmad Hedar se narodil v České republice syrským rodičům. Dlouhodobě žije v Praze, kde také vystudoval střední i vysokou školu. Je absolventem Konzervatoře Jaroslava Ježka a Akademie múzických umění, kterou absolvoval ve třídě vynikajícího klavíristy Martina Kasíka. Hedar je všestrannou osobností: kromě sólové hry na klavír, komorní hudby a doprovázení pěveckých recitálů působí také jako korepetitor a sám se rovněž věnuje zpěvu, a to jak opernímu, tak popovému. Spolupracuje se spolkem studentů HAMU Run OpeRun, který snaží začleňovat tradiční operu do kontextu dnešních multimediálních zážitků. Jako klavírista se v rámci této skupiny podílí na netradičních hudebně-scénických projektech, jakým bylo např. loňské uvedení Dvořákovy Rusalky v areálu zámku Valeč na Karlovarsku. Spolupracoval rovněž s řadou pěveckých osobností, jako jsou např. Gabriela Beňačková, Vladimír Chmelo, Magdaléna Hajóssyová, Petr Nekoranec či Boris Prýgl.