Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Středa 22. září 2021, 20.00
Dvořák Collection Komorní řada

Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k Vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!

Koncert nahrává Český rozhlas.

Program

Dmitrij Šostakovič: Klavírní kvintet g moll, op. 57Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 4, op. 90, B. 166, „Dumky“

V závěrečném koncertu Komorní řady se setkají nejen její protagonisté, její kurátor a klavírista Boris Giltburg s Pavel Haas Quartetem, ale také dva velcí skladatelé 19. a 20. století – Dvořák a Šostakovič. Jen si přitom vymění pozice proti směru času a poslední komorní slovo bude mít domácí autor, jemuž je věnován celý festival i téma řady Dvořák Collection. Scházejí se tu také dva mistři kontrastu: jeden spíš laskavý, druhý často ostře ironický.

Šostakovič svůj Klavírní kvintet g moll napsal v roce 1940: věnoval předtím velké úsilí práci na Symfonii č. 6 a úpravě Musorgského opery Boris Godunov, takže se může zdát, jako by při tvorbě kvintetu poněkud odpočíval. Jedná se o průzračnou, klasicky znějící hudbu, která je ale plná emocí, hravosti i neustále se vynořující melancholie. Směrem na východ a také k diametrálně odlišným náladám se obrací i poslední Dvořákovo klavírní trio s přízviskem „Dumky“. Inspirací pro jeho formu byly ukrajinské písně, které střídají divoké a zamyšlené plochy.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 21.30

Interpreti

Boris Giltburg

Izraelský klavírista narozený v Moskvě je po celém světě oceňován jako hluboce vnímavý, zasvěcený a podmanivý interpret. Kritika oceňuje jeho „zpěvnou kantilénu, rozmanitost úhozu a širokou dynamickou škálu schopnou velkých přívalů energie“ (Washington Post) i jeho vášnivý, vypravěčský přístup k interpretaci.

V posledních letech se Giltburg několikrát ponořil do intenzivního studia tvorby významných skladatelů. U příležitosti Beethovenova výročí v roce 2020 se pustil do unikátního projektu, v jehož rámci během jednoho roku pořídil audio a video nahrávky všech dvaatřiceti Beethovenových klavírních sonát. S Vasilijem Petrenkem a Královským liverpoolským filharmonickým orchestrem nahrál pro firmu Naxos rovněž všechny jeho klavírní koncerty.


V letech 2021–2023 se Giltburg věnuje klavírnímu odkazu Maurice Ravela, přičemž jeho sólové skladby provádí na bruselských pódiích Bozar a Flagey a v amsterdamském sále Muziekgebouw. Souborný cyklus pak představuje v londýnské Wigmore Hall, a to včetně houslových sonát ve spolupráci s Alinou Ibragimovou. Ravelovy klavírní koncerty interpretuje s Orchestre National de France a dirigentem Cristianem Măcelaru (v Bozaru), s Bruselskou filharmonií pod taktovkou Carlose Miguela Prieta (ve Flagey) a s orchestrem Residentie Orkest pod vedením dirigentky Anji Bihlmaier (v Concertgebouw).

Giltburg jako všeobecně uznávaný přední interpret hudby Sergeje Rachmaninova dokončí v roce 2023 soubornou nahrávku jeho sólových skladeb a vydá poslední disk ze svého vysoce ceněného cyklu nahrávek jeho klavírních koncertů. Rachmaninovovy koncerty provedl rovněž se Sakarim Oramo a BBC Symphony v londýnském Centru Barbican, s Tomášem Netopilem a Českou filharmonií, s Nicholasem Collonem a Symfonickým orchestrem Finského rozhlasu a s Bruselskou filharmonií a Giancarlem Guerrerem ve Flagey.

Pravidelně vystupuje na recitálech v nejprestižnějších světových sálech včetně amsterdamského Concertgebouw, newyorské Carnegie Hall, hamburské Elbphilharmonie, vídeňského Konzerthausu a londýnského Southbank Centre. Spolupracuje s Philharmonia Orchestra, Londýnskou filharmonií, Českou filharmonií, Filharmonií Oslo, Drážďanskou filharmonií, NHK Symphony a vystoupil rovněž na BBC Proms. Na přelomu let 2021/2022 debutoval s orchestrem Santa Cecilia di Roma s Kirillem Petrenkem.

Giltburgova spolupráce s vydavatelstvím Naxos se datuje od roku 2015, kdy získal cenu Opus Klassik za nejlepší sólovou nahrávku (Rachmaninovovy koncerty a Etudes Tableaux) a cenu Diapason d'Or (Šostakovičovy koncerty a vlastní úprava Šostakovičova 8. smyčcového kvartetu). Získal rovněž cenu Gramophone Award, a to za nahrávku Dvořákova Klavírní kvintetu na CD Supraphonu s Pavel Haas Quartetem a Diapason d'Or za jejich poslední společný počin, snímek Brahmsova Klavírního kvintetu.

Giltburg považuje za neobyčejně důležité oslovovat publikum i mimo koncertní sál. Svým blogem „Classical Music for All“ se zaměřuje na laickou veřejnost a články publikuje rovněž v periodikách jako Gramophone, BBC Music Magazine, Guardian, Times a Fono Forum. Během lockdownu na jaře 2020 ze svého domova pravidelně živě vysílal vystoupení a mistrovské kurzy, které zaznamenaly více než milion zhlédnutí.

Boris Giltburg - klavír

Pavel Haas Quartet

„V rámci koncertní sezóny 2022/2023 spolupracují  členové Pavel Haas Quartet na vybraných kvartetních projektech s violistou Karlem Untermüllerem.“

Po vítězství na soutěžích Pražské jaro a Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia v roce 2005 se Pavel Haas Quartet rychle etabloval mezi nejvýraznější světové komorní soubory současnosti. Členové souboru studovali u legendárního violisty Smetanova kvarteta Milana Škampy. Kvarteto vystupuje v nejvýznamnějších koncertních síních po celém světě.  V roce 2007 European Concert Hall Organisation (ECHO) jmenovala Pavel Haas Quartet jako jednu z „vycházejících hvězd“ (Rising Stars). Soubor tak dostal jedinečnou příležitost představit se na řadě koncertů ve významných koncertních sálech. V letech 2007–2009 se soubor zúčastnil programu BBC New Generation Artists a v roce 2010 získal mimořádné stipendium od nadace Borletti–Buitoni Trust. PHQ exkluzivně nahrává pro společnost Supraphon. Na svém kontě má osm alb, všechna CD získala významná mezinárodní ocenění-Diapason d’Or de l’année, dvě z nich BBC Music Magazine Award a šest Gramophone Award. Soubor nese jméno českého skladatele Pavla Haase (1899–1944), jehož hudební odkaz zahrnuje tři skvostné smyčcové kvartety.

Zdroj: ArteVisio

Pavel Haas Quartet

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.