Pátek 10. září, 20.00

Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k Vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!

 

Koncert vysílá v přímém přenosu Český rozhlas.

Program

Zdeněk Fibich: Bouře – předehra, op. 46Josef Suk: Fantasie g moll pro housle a orchestr, op. 24Sergej Rachmaninov: Symfonie č. 2 e moll, op. 27

„Nikomu nemusím skládat účty. Jen svému svědomí a naší vznešené paní muzice,“ prohlásil kdysi skladatel Josef Suk, jehož Fantasie g moll pro housle a orchestr zazní v rámci prvního vystoupení České filharmonie na letošním festivalu. K hudbě Dvořákova zetě se festival obrací stále častěji a prostřednictvím této koncertantní skladby představí Suka jako autora dramatické a překvapivě se rozvíjející hudby plné vnitřního neklidu.

Velmi zřídka uváděné dílo Sukova i Dvořákova současníka Zdeňka Fibicha prozatím nedostalo prostor v rámci festivalových programů uplynulých ročníků. A tak se dramaturgie pokusí splatit tento dluh uvedením předehry k jeho opeře Bouře. Doplní tak dalším střípkem mozaiku české hudební tvorby druhé poloviny 19. a prvních dekád 20. století. Provedení Symfonie č. 2 e moll Sukova vrstevníka Sergeje Rachmaninova v druhé polovině koncertu jen podtrhne skutečnost, že oba čeští skladatelé patří do nejlepší hudební společnosti jako její rovnocenná součást. Provedení celého koncertu bude mít v rukou stálý hostující dirigent České filharmonie i vítaný host Dvořákovy Prahy Tomáš Netopil. Houslista Christian Tetzlaff se v roli sólisty v Sukově Fantazii vrací na Dvořákovu Prahu nejen po festivalové spolupráci s klavíristou Ivem Kahánkem v roce 2015, ale také jako laureát soutěže Concertino Praga, která stála na začátku jeho úspěšné kariéry.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 21.50

Interpreti

Česká filharmonie

Česká filharmonie je nejvýznamnějším českým orchestrem a dlouhodobě patří k nejuznávanějším reprezentantům české kultury na mezinárodní scéně. Počátek její bohaté historie je spojen se jménem Antonína Dvořáka, který 4. ledna 1896 dirigoval koncert zahajující činnost tělesa. Jakkoli interpretační záběr orchestru zahrnuje širokou škálu základního světového repertoáru, nejčastěji je vyhledáván pro výsostnou interpretaci děl českých klasiků, jejíž tradici budovaly špičkové dirigentské osobnosti (mj. Talich, Kubelík, Ančerl, Neumann, Bělohlávek). Roku 2008 prestižní časopis Gramophone zařadil těleso mezi dvacet nejlepších orchestrů světa. K nejvýznamnějším počinům orchestru z poslední doby patří realizace kompletu nahrávek Čajkovského orchestrálních skladeb se Semyonem Bychkovem pro vydavatelství Decca. Česká filharmonie je od počátku existence festivalu Dvořákova Praha jeho rezidenčním orchestrem a od roku 2018 rovněž držitelkou ceny Antonína Dvořáka za propagaci a popularizaci české klasické hudby v zahraničí i v České republice.

Česká filharmonie

Tomáš Netopil

Tomáš Netopil patří mezi nejúspěšnější české dirigenty na mezinárodní hudební scéně. Vystudoval hru na housle na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži a dirigování a sbormistrovství na pražské AMU. Ve vzdělání dále pokračoval na Královské akademii ve Stockholmu. Velký vzestup na jeho umělecké dráze představovalo vítězství v mezinárodní dirigentské soutěži George Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem roku 2002. V letech 2009–2012 byl šéfdirigentem Opery Národního divadla a od roku 2013 zastává post hudebního ředitele opery a filharmonie v německém Essenu. Spolupracuje s mnoha renomovanými orchestry, jako je např. Staatskapelle Dresden, Orchestr Santa Cecília v Římě či London Philharmonic Orchestra, hostuje v proslulé Semperově opeře v Drážďanech a vystoupil na Salcburském festivalu. Ve Vídeňské státní opeře se úspěšně představil s Janáčkovými Příhodami lišky Bystroušky, Dvořákovou Rusalkou a Mozartovou operou Così fan tutte. V koncertní sezoně 2019/20 hostoval v Paříži na pozvání Orchestre National de France, ke kterému se v minulé sezoně opět vrátil, stejně jako k Vídeňským symfonikům. Mezi jeho debuty minulé sezony patří hostování v Grand Theatre Gèneve a koncerty s orchestrem Mozarteum Salzburg.

Christian Tetzlaff

Vynikající německý houslista Christian Tetzlaff pochází z hudební rodiny, na housle hraje od svých šesti let. Jako sólista na sebe poprvé výrazně upozornil roku 1988 vynikajícím provedením Schoenbergova Houslového koncertu s Cleveland Orchestra. Hned následující rok debutoval v New Yorku sólovým recitálem. Pro jeho interpretační přístup je typická oddanost notovému zápisu a snaha o maximální zprostředkování skladatelova sdělení posluchačům. Kromě toho často obrací pozornost k zapomenutým dílům, jakým je např. Houslový koncert d moll předního virtuosa 19. století Josepha Joachima. Na svém kontě má více než čtyři desítky CD, z nichž řada získala prestižní ocenění včetně Diapason d’Or a MIDEM Classical Award. Roku 1994 založil spolu se svojí sestrou violoncellistkou Tanjou Tetzlaff, houslistkou Elisabeth Kufferath a violistkou Hannou Weinmeister smyčcové kvarteto. Soubor si za čtvrtstoletí své existence vybudoval vysoké mezinárodní renomé u publika i odborné kritiky.

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.

Mapa sálu ke stažení ZDE.