L

OK

Neděle 15. září, 20.00

Ceny vstupenek

1490 – 490 Kč 

Program

Antonín Dvořák: Koncert pro klavír a orchestr g moll, op. 33, B. 63Jan Václav Kalivoda: Symfonie č. 7 g mollAntonín Dvořák: Hymnus „Dědicové Bílé hory“, op. 30, B. 134

„A nechť nám cesta slavná, třebať krátká – jeť jedna vlast, jeť jediná jen matka!“ Plamenné zvolání básníka Vítězslava Hálka uzavře koncert, v němž se střetne historie s lidmi dneška, kteří ji dovedou poučeně přečíst. Orchestr Collegium 1704 vedený Václavem Luksem se již dávno zapsal na světovou mapu mistrů barokní a klasicistní hudby, kteří jako by přenášeli publikum do dávných dob, kdy se Bach snažil získat lepší hudebníky či flašinetáři hráli kousky z Figarovy svatby. Tentokrát však Luksův stroj času zamíří blíže k současnosti a provede na dobové nástroje nejen Hymnus Dědicové Bílé hory, ale také Dvořákův Klavírní koncert v podání vítěze poslední Chopinovy klavírní soutěže na dobové nástroje ve Varšavě Erica Guo, o jehož vítězství rozhodla v porotě mimo jiné Martha Argerich. Publikum v Rudolfinu se díky historickým nástrojům a poučené interpretaci bude moci přiblížit pocitům účastníků premiéry roku 1878. Mezi oběma Dvořákovými skladbami nejspíš řadu posluchačů překvapí Sedmá symfonie Jana Václava Kalivody – svěže a moderně znějící dílo napsané ve stejném roce, kdy se Antonín Dvořák narodil. 

Eric Guo pod taktovkou Václava LuksePřehrát
  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19:55
  • Konec koncertu: 21:50
  • Setkání po potlesku

Interpreti

Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704

Pražský barokní orchestr a vokální ansámbl Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 byly založeny cembalistou a dirigentem Václavem Luksem u příležitosti projektu Bach — Praha — 2005. V roce 2008 byl zahájen Hudební most Praha — Drážďany, navazující na bohaté kulturní tradice obou měst, který v roce 2012 plynule vyústil v druhý koncertní cyklus Collegium 1704 v Rudolfinu. V roce 2019 byla zahájena pražská komorní řada koncertů Collegia Vocale 1704, která od roku 2021 pokračuje v kulturním paláci Vzlet.


Nedávná pozvání Collegia 1704 zahrnují prestižní pořadatele a pódia jako Salzburger Festspiele, Berliner Philharmonie, Theater an der Wien, Wiener Konzerthaus, Lucerne Festival, BOZAR (Palais des Beaux-Arts) v Bruselu, varšavský Chopin Festival, Elbphilharmonie v Hamburku, Zaryadye v Moskvě, rezidence v Opéra Royal ve Versailles a Bachfest v Lipsku. V květnu 2021 Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse zahájilo mezinárodní hudební festival Pražské jaro provedením Smetanova cyklu symfonických básní Má vlast.

V operních produkcích navázalo Collegium 1704 na mezinárodní úspěchy inscenace Händelova Rinalda provedením opery L'olimpiade J. Myslivečka, nominované na International Opera Awards 2014, a opery Arsilda, regina di Ponto A. Vivaldiho v novodobé světové premiéře. V únoru 2022 uvedlo Händelovu operu Alcina v režii J. Heřmana v koprodukci s ND Brno, Opéra Royal ve Versailles a Théatre de Caen.

V roce 2014 spolupracovalo Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse s B. Mehtou na DVD s Gluckovou operou Orfeo ed Euridice v režii O. Havelky a na natáčení dokumentu BBC 2 Mozart v Praze s R. Villazónem. Soubor se podílí na historickém velkofilmu Il Boemo v režii P. Václava o životě J. Myslivečka, jehož premiéra je plánována na léto 2022.

Nahrávky Collegia 1704 se těší přízni posluchačů i hudební kritiky (opakovaná ocenění Diapason d’Or, CD měsíce & Editor’s Choice či nominace na CD roku Gramophone Magazine). K jejich úspěšným CD patří nahrávka houslových koncertů J. Myslivečka, Bachova Mše h moll, Zelenkovy Sonáty či jeho Missa Divi Xaverii ve světové premiéře. Nejvýznamnějšími počiny posledních let jsou první kompletní česká nahrávka Händelova Mesiáše z roku 2019 a troj-CD s operou Les Boréades J.-Ph. Rameaua, které získalo ocenění Trophées 2020 a cenu nizozemských hudebních kritiků Edison Klassiek 2021 jako nejlepší operní nahrávka roku.

V roce 2021 založil soubor vlastní online platformu UNIVERSO 1704, na níž uvádí premiéry video-koncertů spojujících výjimečná díla ve špičkové interpretaci s geniem loci atraktivních míst v České republice a v Německu.

zdroj: Collegium Vocale 1704

Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704

Václav Luks

Václav Luks studoval na Konzervatoři v Plzni, na Akademii múzických umění v Praze a vzdělání završil specializovaným studiem staré hudby na švýcarské Schole Cantorum.

V roce 2005 založil pražský barokní orchestr Collegium 1704 a vokální ansámbl Collegium Vocale 1704. Pod jeho vedením soubory hostují na prestižních festivalech, účinkují ve významných evropských koncertních síních od Berlína přes Vídeň, Salzburg, Brusel, Amsterdam až po Varšavu nebo Londýn a vystupují s nejuznávanějšími pěvci jako Magdalena Kožená, Karina Gauvin, Vivica Genaux, Sandrine Piau, Philippe Jaroussky, Bejun Mehta, Sarah Mingardo, Adam Plachetka či Andreas Scholl.


Jejich nahrávky si získaly nejen nadšený ohlas posluchačů, ale i četná ocenění kritiky včetně cen jako Trophées, Diapason d’Or či Preis der deutschen Schallplattenkritik. V květnu 2021 dirigoval Collegium 1704 při zahajovacím koncertu mezinárodního hudebního festival Pražské jaro.

Jeho aktivity sehrály významnou roli v oživení zájmu o dílo českých skladatelů Jana Dismase Zelenky a Josefa Myslivečka a také v posílení česko-německých kulturních vztahů skrze znovuobjevování společných hudebních tradic obou zemí.

Collegium 1704 pod jeho vedením nahrálo hudbu k dokumentu Petra Václava Zpověď zapomenutého i k jeho celovečernímu filmu Il Boemo o životě Josefa Myslivečka, na němž se Václav Luks podílel jako hlavní hudební poradce. Na operních a divadelních představeních spolupracoval Václav Luks s režiséry jako Willi Decker, Ursel Herrmann, Louise Moaty, David Radok, Jiří Heřman, J. A. Pitínský nebo Ondřej Havelka.

Od roku 2021 působí jako hostující dirigent s Händel & Haydn Society v Bostonu a v sezónách 2022-2025 je residenčním umělcem Kammerakademie Potsdam.

Kromě intenzivní práce s Collegiem 1704 Václav Luks vystupuje také s dalšími uznávanými orchestry v oblasti staré hudby, jako jsou Orchestra of the Age of Enlightenment, Netherlands Bach Society, Akademie für Alte Musik Berlin, Concerto Köln a La Cetra Barockorchester Basel.

Jeho další angažmá u moderních orchestrů zahrnují spolupráci s Českou filharmonií, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Norwegian Radio Orchestra, Southwest German Radio Symphony Orchestra a dalšími tělesy. Při benefičním koncertu na obnovu Notre Dame dirigoval Václav Luks Orchestre nationale de France, s nímž pravidelně spolupracuje od roku 2019, a francouzská rozhlasová stanice France Musique mu věnovala pět dílů seriálu Grands interpretes de la musique classique. V červnu roku 2022 mu byl udělen francouzský Řád umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) za významné kulturní zásluhy.

zdroj: Collegium Vocale 1704

Václav Luks - dirigent

Eric Guo

Torontský rodák Eric Guo začal hrát na klavír ve čtyřech letech. V současné době studuje v rámci stipendia u Johna Perryho a Davida Louieho ve 4. ročníku bakalářského studia klavírní hry na Škole Glenna Goulda při Královské konzervatoři v Torontu. Je absolventem Taylorovy akademie Královské konzervatoře, kde studoval u Li Wanga a Johna O'Conora.


Je držitelem prvních cen z následujících mezinárodních soutěží: Chopinova soutěž ve hře na dobové nástroje ve Varšavě, PianoTexas Concerto Competition, Minnesota e-Piano, Hastings Concerto Competition, Chopinova soutěž v Moskvě a Canadian Chopin Competition. Získal také Velkou cenu CMC. Kanadská veřejnoprávní CBC jej zařadila mezi třicet nejnadějnějších domácích hudebníků do 30 let a roku 2023 získal od nadace Hnatyshyn Foundation umělecký grant v oboru klavír.

Vystoupil na řadě prestižních pódií v Evropě, Spojených státech a Kanadě, např. v pražském Rudolfinu a kulturním centru Vzlet, v drážďanském kostele sv. Lukáše, v Cortotově sále a Polské knihovně v Paříži, v Národní filharmonii ve Varšavě, v Chopinově rodném domě v Żelazowé Woli, v Chopinově muzeu ve Varšavě, v paláci Krzysztofory krakovského muzea, na polském zámku Pszczyna, v Ateneo de Madrid, v bruselském Bozar Salle Henry Le Bœuf, ve vídeňském Ehrbar Saal, v newyorské Merkin Concert Hall (koncert vysílala rozhlasová stanice WQXR), v North Carolina Museum of Art v Raleighu a v Gusman Concert Hall v Miami. Na domácí půdě se představil v koncertních sálech: Koerner Hall, Salle Gilles Lefebvre, Maison des Arts Desjardins Drummondville, Four Seasons Center, Harbourfront Theatre, McMaster University LIVELab, Burlington Performing Arts Centre atd. V lednu 2024 vystoupí na japonských pódiích Hamamatsu Act City, Hyogo Performing Arts Center a Tokyo Opera City Hall. V únoru jej čeká vystoupení v Torontu s Toronto Symphony Orchestra pod vedením Naomi Woo, v červnu festival Miami Frost Chopin, v červenci koncert ve francouzském Nohantu, v srpnu v polských Dusznikách ad.

Spolupracuje s uznávanými dirigenty, k nimž patří Václav Luks, Rory Macdonald, Miguel Harth-Bedoya, Mark Russell Smith, Sergio Baietta, Earl Lee, Marco Parisotto, Denis Mastromonaco, Julien Proulx, Charles Demuynck ad.

Jako sólista se představil s mnoha orchestry: Britská Královská filharmonie, polský {oh!} Orkiestra, české Collegium 1704, ruský Ural Youth Symphony, italský Brescia Master Orchestra, Fort Worth Symphony, Minnesota Symphony, Drummondville Symphony, Ontario Philharmonic, Burlington Symphony Orchestra, Oakville Chamber Orchestra, Orchestra Toronto. V lednu 2024 vstoupí v obou Chopinových koncertech s Bach Collegium Japan pod vedením Masaaki Suzukiho v Tokiu.

Jako hostující umělec vystoupil s recitály na Festivalu Paderewského v Raleighu a na Krakovském klavírním létě. Účastnil se mnoha festivalů a kurzů: v rámci festivalů v Polsku (Radziejowice, moderní a historický klavír), v italské Brescii, na italské klavírní akademii Eppan, na Gilmore Festival Fellowship a Partitura Project Maria Joao Pirese v Kalamazoo, na festivalech PianoTexas, Frost Chopin v Miami, Music@Menlo v Kalifornii, Art of the Piano v Cincinnati, Curtis Summerfest ve Filadelfii, Academy Fortepiano Performance v Hunteru v New Yorku, Orford Musique atd.

Mezi jeho mentory patří klavíristé zvučných jmen: Emanuel Ax, Andrea Bonatta, Jeremy Denk, Dang Thai Son, Pavel Gililov, Krzysztof Jablonski, Kevin Kenner, Robert Levin, Robert McDonald, Anton Nel, Garrick Ohlsson, Ronan O'Hora, Piotr Paleczny, Maria João Pires, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Arie Vardi, Adam Wibrowski aj. 

zdroj: Eric Guo

Eric Guo - klavír

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.