zahajovací koncert komorní řady
L

OK

Pondělí 10. září, 20.00
Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!

Program

Wolfgang Amadeus Mozart: Klarinetový kvintet A dur, K. 581 („Stadler-Quintett“)Max Reger: Klarinetový kvintet A dur, op. 146Johannes Brahms: Klarinetový kvintet h moll, op. 115

V roli kurátorky komorní řady se historicky poprvé představí dáma, vynikající izraelská klarinetistka Sharon Kam. Jako těžiště zahajovacího koncertu tohoto „festivalu uvnitř festivalu“ zvolila dvě mistrovská díla komorní hudby, klarinetové kvintety Mozarta a Brahmse, které provede spolu s dalšími renomovanými sólisty, s nimiž na koncertních pódiích často spolupracuje. Večer se tak ponese ve znamení propojení geniálních partitur se svrchovaným interpretačním mistrovstvím. 

Setkání po potlesku se Sharon Kam a Isabelle van Keulen moderované Jiřím Vejvodou proběhne po skončení koncertu přímo v sále.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 22.00
  • Setkání po potlesku

Interpreti

Sharon Kam

Izraelská klarinetistka Sharon Kam je absolventkou Juilliard School of Music, kde studovala u Charlese Neidicha. Svůj orchestrální debut zažila v šestnácti letech s Izraelskou filharmonií a Zubinem Mehtou. Po vítězství na mezinárodní soutěži ARD v Mnichově roku 1992 začala dostávat nabídky spolupráce od nejvýznamnějších orchestrů Evropy, Spojených států a Japonska. Při příležitosti velkolepých oslav 250. výročí narození W. A. Mozarta hrála jeho Klarinetový koncert A dur v živém televizním vysílání, které bylo přenášeno do třiatřiceti zemí celého světa. Intenzivně se věnuje komorní hudbě, při níž spolupracuje s Heinrichem Schiffem, Christianem Tetzlaffem či Leonidasem Kavakosem. Je oddanou propagátorkou soudobé hudby, např. ve světové premiéře provedla Koncert pro klarinet a kvartet Krzysztofa Pendereckého. Kromě klasického a moderního koncertního repertoáru se příležitostně věnuje také interpretaci jazzové hudby.

Sharon Kam - klarinet

Isabelle van Keulen

Nizozemská rodačka Isabelle van Keulen na sebe poprvé výrazně upozornila jako vítězka soutěže mladých hudebníků Eurovize v roce 1984. Pro její hudební dráhu je charakteristický široký záběr aktivit: kromě své hlavní domény, jíž je hra na housle, se věnuje také interpretaci repertoáru pro violu, dirigování komorního orchestru a pedagogické činnosti. Roku 1997 rovněž založila a řadu let vedla Festival komorní hudby v Delftu. Vystupuje s nejlepšími světovými orchestry, jakou jsou Royal Concertgebouw Orchestra či Berlínští filharmonikové a na poli komorní hudby spolupracuje mj. s klavíristou Ronaldem Brautigamem, smyčcovým triem Leopold nebo klarinetistkou Sharon Kam. Realizovala množství nahrávek, z nichž mezi nejúspěšnější patří Houslový koncert Albana Berga pro vydavatelství Chandos, Mozartův Klarinetový kvintet pro Berlin Classics a Bachovy Goldbergovské variace vydané na labelu Hyperion.

Ulrike-Anima Mathé

Ulrike-Anima Mathé je uznávána jako jedna z nejvýznamnějších německých houslistek současnosti. Studovala na hudebních školách v Basileji, New Yorku a Detmoldu. Jako sólistka vystupuje s renomovanými orchestry, jako je Stuttgarter Chamber Orchestra, Česká filharmonie nebo Maďarský rozhlasový orchestr. Kritika hodnotí její interpretaci jako „fascinující, sugestivní a procítěnou“. Získala řadu cen na mezinárodních soutěžích, mj. v Evropské houslové soutěži 1985 ve Vídni nebo roku 1989 na Soutěži královny Alžběty v Bruselu. Vystupuje na prestižních koncertních pódiích, mj. v Berlíně, New Yorku, Kolíně nad Rýnem a v salcburském Mozarteu. Je častým hostem hudebního festivalu v Lucernu. Její umělecký profil výrazně dokresluje angažovanost v propagování soudobé hudby a hluboký zájem o historicky poučenou interpretaci. Pro vydavatelství Dorian Recordings nahrála vysoce ceněnou soubornou nahrávku sonát pro sólové housle Maxe Regera.

Volker Jacobsen

Německý violista Volker Jacobsen se narodil v Hannoveru. Nejprve studoval u hudebního pedagoga Christiana Pohla a poté u Barbary Westphalové na Vysoké hudební škole v Lübecku. Mezi jeho učitele a rádce v oblasti komorní hudby patří Walter Levin a členové Emersonova kvarteta. Roku 1989 byl zakládajícím členem kvarteta Artemis, jehož mezinárodní proslulost započala vítězstvím na soutěži ARD v Mnichově v roce 1996, po níž brzy následovalo prvenství také na proslulé soutěži Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia. Volker Jacobsen věnuje převážnou část své umělecké činnosti komorní hudbě. Mezi jeho koncertní partnery patří mj. violoncellista Gautier Capuçon, klavíristé Leif Ove Andsnes a Matthias Kirschnereit nebo houslista Renaud Capuçon. Věnuje se také pedagogické činnosti – v současné době působí jako profesor hry na violu na Vysoké hudební škole v Hannoveru.

Gustav Rivinius

Německý violoncellista Gustav Rivinius se hudbě věnuje od svých šesti let. Po soukromých studiích v Mnichově a v Lübecku pokračoval ve vzdělání u dvou světově proslulých interpretů, Zary Nelsové na Juilliard School v New Yorku a u Heinricha Schiffa v Basileji. Roku 1990 získal jako první a dosud jediný německý hudebník zlatou medaili na Mezinárodní soutěži Čajkovského v Moskvě. Tento mimořádný úspěch jej katapultoval mezi nejžádanější violoncellisty své generace a zajistil mu spolupráci s nejproslulejšími světovými orchestry a dirigenty. Počátkem 90. let vystoupil ve Španělském sále Pražského hradu, kde spolu s Českou filharmonií za řízení Václava Neumanna přednesl Violoncellový koncert h moll Antonína Dvořáka. Kromě sólové hry se věnuje také komorní hudbě, jeho častými koncertními partnery jsou Lars Vogt, Christian Tetzlaff, Isabelle Faust či Sharon Kam. Učí na hudebních školách v Saarbrückenu a Maastrichtu a často pořádá mistrovské kurzy.

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.