Tvůrčí dílna mladých českých autorů a interpretů
Čtvrtek 22. září, 19.00

Ceny vstupenek

390 — 290 Kč

Program

Paul Dukas: Fanfáry k baletu La PériPBtet – Prague Brass quintet Rheinhold Gliére: Koncert pro harfu a orchestr Es dur, op. 74 (I. Allegro moderato)Sólo: Roxana Hädler, harfa Gioacchino Rossini: Předehra a téma s variacemi pro klarinet a orchestr Es durSólo: Anna Paulová, klarinet Pablo de Sarasate: Carmen, koncertní fantazie pro housle a orchestr, op. 25Sólo: Miriam Magdalena Haniková, housle Igor Stravinskij: Ohňostroj, op. 4 Mieczysław Weinberg: Concertino pro violoncello a smyčcový orchestr, op. 43 bisSólo: Vilém Vlček, violoncello Sergej Rachmaninov: Klavírní koncert č. 2 c moll, op. 18 (I. Moderato)Sólo: Matěj Pinkas, klavír Leonard Bernstein: Candide – předehra (úprava František Šterbák) Max Bruch: Kol nidrei pro violoncello a orchestr, op. 47Sólo: Dora Hájková, violoncello Maurice Ravel: Tzigane, rapsodie pro housle a orchestrSólo: Matteo Hager, housle

Projekt vznikl z iniciativy Institutu umění – Divadelního ústavu (IDU), hudební kanceláře SoundCzech za podpory Ministerstva kultury ČR. Současný patron a manažer Showcase Radek Baborák (hornista, dirigent) přizval do projektu pořadatele mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha Akademii klasické hudby a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze.

Cílem Showcase je prezentace mladých českých umělců, souborů a skladatelů nejen hudební veřejnosti z řad návštěvníků koncertů, ale také vybraným expertům, kteří ovlivňují dění na hudebních scénách v České republice i v zahraničí. Proto budou na jednotlivé koncerty a tvůrčí dílny pozváni zástupci hudebních festivalů, orchestrálních těles, agentur a médií tuzemského i mezinárodního rozměru. Smyslem akce, která bude probíhat ve dnech 22.–24. září 2022, je zviditelnění špičkových umělců mladé generace, kteří mohou prostřednictvím veřejných prezentací upozornit na své výjimečné nadání, navázat nové kontakty a spolupráci. Showcase by se tak mohl stát jedním z dalších významných milníků na jejich profesní dráze, který ovlivní další směřování talentů jak na lokální, tak zahraniční hudební scéně, což je jedním z úkolů organizátora projektu proexportní kanceláře SoundCzech (IDU).

Koncert ve Dvořákově síni dne 22. 9. 2022 představí ten nejužší výběr perspektivních umělců, jejichž ambice sahají do nejvyšších pater interpretačního umění. Stane se tak za spolupráce hráčů Ukrajinsko-České sinfonietty pod vedením jejího duchovního otce, dirigenta Radka Baboráka, patrona celého projektu.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 18:50
  • Konec koncertu: 22:00

Interpreti

Ukrajinsko-Česká Sinfonietta

Ukrajinsko-Česká Sinfonietta je orchestr, který vznikl na jaře letošního roku jako spontánní reakce na válečný konflikt na Ukrajině. Základem tělesa je etablovaný festivalový orchestr Česká sinfonietta, založený před více než deseti lety hornistou a dirigentem Radkem Baborákem, nyní rozšířený o ukrajinské hudebníky již působící v České republice a ukrajinské hudebníky, kteří do naší země nedávno uprchli před válečnými hrůzami. Nově vzniklé těleso prvně vystoupilo v rámci benefičního večera „Pocta hrdinům“, který se koncem dubna uskutečnil pod záštitou rodiny Lobkowiczů v koncertním sále pražského Lobkowiczkého paláce. Repertoár orchestru, který může vystupovat ve velkém symfonickém obsazení stejně jako v podobě komorního ansámblu či v komorních uskupeních, se zaměří na ikonická díla světových skladatelů od baroka po 20. století a zařazována budou i díla ukrajinských autorů. Tak jako vždy v nejtěžších hodinách lidstva se kultura i tentokrát stává nositelkou humanity a vyšších hodnot.

Ukrajinsko-Česká Sinfonietta

Radek Baborák

Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější hudební osobnosti mezinárodní klasické hudební scény. Od svého sólového debutu v roce 1989 spolupracuje s mnoha světovými orchestry a špičkovými dirigenty. Po mnohaletém působení na postu sólohornisty (Berlínská filharmonie) a obohacen řadou zkušeností na poli komorní hudby i uměleckým vedením souborů (Baborak Ensemble, Horn Chorus, Afflatus Quintet) se od roku 2008 začal paralelně věnovat kariéře dirigenta. Tím navazuje na tradici dirigujících instrumentalistů, kteří se rozhodli realizovat své umělecké představy a sny ve vlastním dirigentském nastudování. Baborákovým mentorem a vzorem je v tomto především maestro Daniel Barenboim, jemuž asistoval při West-Eastern Divan Orchestra, sólově vystupuje pod jeho vedením, participuje na komorních projektech Boulez Ensemble a působí jako profesor na Barenboim-Said Academy v Berlíně.

Iniciačním impulzem při vykročení k dirigentskému pultu bylo vyzvání hudebníků Mito Chamber Orchestra, aby zastoupil jejich indisponovaného šéfdirigenta maestra Seiji Ozawu na evropském turné orchestru v roce 2008. Baborák se stal Ozawovým žákem a jejich spolupráce vyvrcholila při jubilejním stém koncertu MCO, při kterém zazněla Beethovenova Devátá symfonie ‒ první dvě věty dirigoval Radek Baborák a třetí a finální Seiji Ozawa.

V roce 2011 iniciuje Baborák založení festivalového orchestru Česká sinfonietta, jehož je šéfdirigent, a od roku 2013 přebírá umělecké vedení Pražských komorních sólistů. Od sezóny 2017 byl jmenován hlavním hostujícím dirigentem Yamagata Symphony Orchestra a od sezóny 2021 je šéfdirigentem Západočeského symfonického orchestru  Mariánské Lázně.


Radek Baborák spolupracuje s orchestry Duisburger Philharmoniker, Das Symphonie Orchester Berlin, Thüringer Philharmonie, Rheinisches Philharmonie, Malaysian Philharmonic orchestra, Istanbul State Orchestra, Mozarteum Orchester Salzburg, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, PKF ‒ Prague Philharmonia a dalšími.

Zcela mimořádná je jeho popularita v Japonsku, kde řídil řadu orchestrů, jako např. New Japan Philharmonic, Mito Chamber Orchestra, Tokyo Philharmonic, Nagoya Philharmonic, Kioi Sinfonietta.

Jako dirigent/sólista vystoupil na renomovaných festivalech jako Maggio musicale Fiorentino, Mozartwoche Salzurg, Pacific Music Festival, Marta Argerich Festival Beppu, Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl. Doprovázel renomované sólisty: Yefim Bronfmann, Guy Braunstein, Julian Steckel, Saleem Aboud Ashkar, Marie-Piere Langlamet, Jana Boušková, Clara Dent, Janne Saksala, Dalibor Karvay, Jan Mráček, Ricardo Galliano.

Repertoár Radka Baboráka zahrnuje skladby barokní, klasicistní, romantické, díla autorů dvacátého i jednadvacátého století jako N. Tamir, T. Hosokawa, J. Adams, E. P. Salonen, A. S. Saario.

Ve světových premiérách uvedl skladby autorů J. G. Páleníček, M. Bok, L. Hurník, A. Březina, vlastní kompozice l'Orangerie, N.V.P. 

Zdroj: Česká sinfonietta

Radek Baborák - dirigent

Ondřej Brousek

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.