Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
festivalová ouvertura
Neděle 2. září 2018, 15.45

Při koupi vstupenek v balíčku, tj. na všechny čtyři koncerty programu Po stopách AD, zaplatíte 500 Kč. Cena se automaticky upraví po vložení všech vstupenek do košíku. Počet balíčků je omezen kapacitou sálů.

Program

Antonín Dvořák: Sborové písně pro mužské hlasy, B. 66Kytice z českých národních písní, op. 41, B. 72Z kytice národních písní slovanských, op. 43, B. 76

Koncertem v sídle pěveckého spolku Hlahol v Praze si připomínáme neobyčejně důležitou roli, kterou toto těleso sehrálo v umělecké kariéře Antonína Dvořáka. Byl to právě tento sbor, který roku 1873 svým strhujícím provedení Hymnu „Dědicové Bílé hory“ přispěl k prvnímu velkému úspěchu tehdy téměř neznámého autora. Dramaturgicky objevný program zahrnuje tři nepříliš často uváděné cykly skladeb pro mužský sbor, které zde vůbec poprvé zazní ve Dvořákově autentické verzi, a to v provedení Kühnova smíšeného sboru. Koncert je součástí tradiční festivalové akce Po stopách Antonína Dvořáka, která nás letos zavede na několik pražských míst, spojených se skladatelovým působením.

Více informací o programu

  • Dress code: casual
  • Konec koncertu: 16.30

Interpreti

Lenka Navrátilová

Lenka Navrátilová vystudovala hru na klavír a cembalo na konzervatoři v Teplicích a sbormistrovství chrámové hudby na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 2015 působí jako sbormistryně Kühnova smíšeného sboru, je profesorkou operní korepetice na Pražské konzervatoři a korepetitorkou Pražského filharmonického sboru. Dlouhodobě spolupracuje se souborem Opery Národního divadla, Mezinárodním hudebním festivalem Pražské jaro, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK a Mezinárodním pěveckým centrem Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V průběhu své kariéry měla možnost spolupracovat s dirigenty světového věhlasu, jako jsou Claudio Abbado, sir George Solti, sir Charles Mackerras, sir Simon Rattle, Zubin Mehta, Christopher Hogwood, Fabio Luisi či Jiří Bělohlávek. Podílela se také na hudební přípravě neoperních divadelních inscenací včetně Dobře placené procházky v pražském Národním divadle.

Lenka Navrátilová - dirigent

Jaroslav Brych

Jaroslav Brych vystudoval hru na lesní roh na Konzervatoři Pardubice a dirigování na pražské AMU u Václava Neumanna, Josefa Veselky a Radomila Elišky. Opakovaně se účastnil dirigentských kurzů Helmutha Rillinga ve Stuttgartu. V letech 1984–1997 byl sbormistrem Vysokoškolského uměleckého souboru Univerzity Karlovy, v letech 1996–2005 působil jako hlavní sbormistr Pražského filharmonického sboru. Vedle dirigentské a sbormistrovské činnosti učí na HAMU, Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze a na Konzervatoři Pardubice. Sbormistrem Kühnova smíšeného sboru je od roku 2017.

Jaroslav Brych - sbormistr

Kühnův smíšený sbor

Kühnův smíšený sbor působí na světové hudební scéně již téměř šedesát let. Pod vedením Pavla Kühna se zaměřil na uvádění acappellových děl světového romantismu a pod vedením dirigentských osobností typu Václava Smetáčka, Zděňka Mácala, Jiřího Bělohlávka, Libora Peška a dalších také na oratorní a kantátový repertoár. K častým aktivitám tělesa patří rovněž nahrávání filmové a operní hudby. Těleso inspirovalo k tvorbě mnohé autory druhé poloviny 20. století, zejména Bohuslava Martinů, Jana Nováka, Václava Trojana či Luboše Fišera. Sbor spolupracuje s řadou renomovaných českých i zahraničních orchestrů a je pořadatelem vlastní série koncertů v Českém muzeu hudby.

Hlahol

Zpěvácký spolek Hlahol byl ve Dvořákově době pravděpodobně nejlepším velkým sborem v Praze. V roce 1903 zahájil na břehu Vltavy nedaleko Národního divadla výstavbu vlastní budovy, která je krásnou ukázkou secesní architektury. Byla dokončena až po Dvořákově smrti, roku 1905, avšak skladatel budovu v době výstavby pravděpodobně navštěvoval: kromě jeho celoživotního vztahu s Hlaholem prostřednictvím děl, která spolek prováděl, můžeme zmínit i skutečnost, že v době vzniku nové budovy byl sbormistrem Hlaholu Dvořákův bývalý žák Adolf Piskáček.