Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha představuje více než dva týdny naplněné hudebními událostmi, jejichž mimořádnost je dána jak dramaturgickým uchopením ústředního tématu festivalu, tak složením účinkujících hudebníků z řad světové interpretační extratřídy. Podzimní část pražské koncertní sezóny je tak zahájena velkolepým festivalem, který nese jméno světově nejproslulejšího českého skladatele. Pořadatelem Dvořákovy Prahy je od počátku v roce 2008 Akademie klasické hudby, která si do vínku dala právě péči o tvůrčí odkaz Antonína Dvořáka. 

Antonín Dvořák a jeho dílo

Nosit Dvořáka do Prahy by se mohlo zdát stejně objevné jako vnášení sov do Athén. Nabitý festivalový program však ukazuje, že dílo nejhranějšího českého skladatele obsahuje řadu položek, které jsou známé jen povrchně, málo nebo dokonce vůbec. Proto v programu festivalu, členěného do programových řad, zaujímá výlučné postavení Dvořák Collection zaměřená na důsledné provozování a nahrávání velkých tematických celků Dvořákova díla.

Díky Dvořákově Praze zaznělo oratorium Svatá Ludmila nejen ve svatovítské katedrále, ale také v kompletní verzi, kterou mohli diváci sledovat i venku před Rudolfinem. Konečně zazněly také opery Alfred a první zhudebnění Krále a uhlíře. Festival se zasloužil o provedení všech symfonických a vokálně symfonických děl. Nezní jen Novosvětská symfonie nebo Stabat Mater, ale i díla opomíjená, jako jsou Dědicové Bílé Hory či Americký prapor.

Klavírní skladby v jedinečné nahrávce

Na celodenním koncertním maratonu zaznělo Dvořákovo kompletní klavírní dílo, které kurátor akce Ivo Kahánek z iniciativy a za významné podpory Akademie klasické hudby natočil na CD – stalo se tak po více než 50 letech. Nedávno se festival posunul k úplnému provedení všech komorních skladeb a od nadcházejícího ročníku se zaměřuje na kompletní dílo pro smyčcové kvarteto.

Důraz na komorní hudbu

V současné době se tedy Dvořák Collection prolíná s Komorní řadou festivalu. Ta získala mimořádný kredit i díky účasti špičkových kurátorů, kteří sestavují program a zvou k jeho provedení i své umělecké přátele. Mezi kurátory se dosud objevili houslista Gil Shaham, violoncellista Jiří Bárta, klarinetistka Sharon Kam, klavíristé Ivo Kahánek, Boris Giltburg a Lukáš Vondráček, nebo hornista Radek Baborák.

Podpora mladých talentů

Ve Dvořákově pedagogické činnosti a podpoře talentovaných hudebníků nalézá Dvořákova Praha další významnou část géniova odkazu. Festival tak dává velkou příležitost také mladým a začínajícím umělcům, kterým věnuje programovou řadu Pro budoucnost. Od roku 2020 se stal spolupořadatelem soutěže Concertino Praga, ve stejném roce založil tradici festivalových koncertů Mladých filharmoniků Dvořákovy Prahy. Dlouhodobě představuje nové tváře světových festivalových pódií formou debutových recitálů nebo sólového vystoupení s orchestrem.

Nadšení obdivovatelé Dvořákova života a díla mají možnost vydat se Po stopách Antonína Dvořáka. Jedná se o výlety do míst, kde skladatel přímo pobýval nebo jsou s ním jinak spojena. Festivalové publikum již navštívilo byt skladatelova mecenáše Josefa Hlávky, obdivovalo dvořákovská místa v Sychrově, Kroměříži či Plzni, nechyběly samozřejmě Nelahozeves, Vysoká u Příbramě a řada dalších. Na procházkách Prahou mnozí s překvapením zjistili, že Dvořák chodil na obědy ke Zpěváčkům a navštěvoval varhanickou školu, která sídlila v dnešním kině Ponrepo.

Světové orchestry, slavní dirigenti i sólisté

Hlavním festivalovým místem Dvořákovy Prahy je Rudolfinum, kde Antonín Dvořák v roce 1896 dirigoval první koncert České filharmonie. I proto je tento orchestr od samého začátku rezidenčním tělesem festivalu a do každého ročníku přispívá několika koncerty v rámci vlastní programové řady. V roce 2021 se o tuto čest podělil s Bamberskými symfoniky, kteří mají své kořeny rovněž v Praze. Koncerty dalších symfonických těles utvářejí programovou řadu Světové orchestry. V její festivalové historii je možné nalézt například Vídeňské filharmoniky, Izraelskou filharmonii, London Symphony Orchestra, Staatskapelle Dresden, Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia nebo Academy of St Martin in the Fields. Toto orchestrální souručenství, na něž se váže i spolupráce s osobnostmi jako Herbert Blomstedt, Zubin Mehta, Sir John Eliot Gardiner, Neeme Järvi, Antonio Papano, Jiří Bělohlávek, Jakub Hrůša, Sir András Schiff, Yo Yo Ma, Krystian Zimerman a dlouhá řada dalších, je garancí té nejvyšší interpretační kvality a příslibem mimořádných festivalových zážitků.

Dvořákova osobnost diváky zajímá

Systematická dramaturgie utříděná do jasně profilovaných programových řad přilákala od doby vzniku festivalu více než 200 tisíc návštěvníků a nadcházejícím ročníkem překoná hranici 300 pořádaných koncertů z repertoáru instrumentální, symfonické, vokálně instrumentální i komorní hudby.

Není to však počet koncertů nebo jejich návštěvníků, které si pořadatel festivalu Akademie klasické hudby vytkl za cíl svého úsilí. Tím základním úkolem, který se snaží organizační tým splnit, je prezentování života a díla Antonína Dvořáka široké i odborné veřejnosti v historických a kulturních kontextech. Osobnost Antonína Dvořáka totiž představuje jeden ze zásadních symbolů české národní a kulturní identity.