Po Stopách Antonína Dvořáka

Kráčet cestami velikánů přináší radost, poznání i pocity krásné sounáležitosti. Festival proto každoročně putuje Po stopách Antonína Dvořáka a letos se poprvé vydá do zahraničí. Cílem je nádherná a umělecky i turisticky atraktivní Vídeň.

Cena vstupenek:

Datum

13/6/25

Místo

Vídeň

Čas

celodenní výlet

No items found.

O programu

Většina lidí si Dvořákův život spojí automaticky s Prahou, Vysokou u Příbramě, kde měl letní vilu, nebo dokonce s New Yorkem. Málokoho napadne, že nejčastějším cílem jeho cest byla právě Vídeň – jedno z hlavních kulturních i politických center tehdejšího světa. Skladatel ji navštívil minimálně sedmadvacetkrát. Letošní cesta akcentuje nejen Dvořákovu častou přítomnost, ale také skutečnost, že město si pozici kulturního centra stále úspěšně drží.

Stopy českého skladatele letos povedou do Musikvereinu a Vídeňské státní opery. Do archivu Vídeňských filharmoniků, jenž obsahuje pozoruhodné materiály spojené s Dvořákovým působením v rakouské metropoli. Dále k bytu v horním Belvederu, kde Dvořák společně s Českým kvartetem navštívil Antona Brucknera. Cesta také zahrnuje  Hofburg, kde Dvořákovi vícekrát udělil audience císař,  historickou budovu parlamentu, kde skladatel zasedal jako doživotní člen říšské sněmovny, místo někdejšího domu  na Karlgasse, kde bydlel s Brahms a Dvořák ho tam mnohokrát navštívil,  i hotel Goldenes Lamm, kde Dvořák za svých vídeňských pobytů často bydlel. Zájemce čeká také jeden velký hudební zážitek.

Ačkoliv Dvořákovy pobyty ve Vídni nebývaly dlouhé, jejich význam byl obrovský. Kromě Brahmse  se zde stýkal s Gustavem Mahlerem, dirigentem Hansem Richterem a vlivným kritikem Eduardem Hanslickem. Všichni měli Dvořáka i jeho hudbu rádi a velmi si jí cenili. Kromě toho však patřili k nejvlivnějším osobnostem tehdejší kultury a jejich slovo mělo často platnost nepsaného zákona.

Dvořák ve Vídni dirigoval svůj Houslový koncert a kantátu Svatební košile. Světovou premiéru Písně bohatýrské uvedl za autorovy přítomnosti Generalmusikdirektor Dvorní opery Gustav Mahler. Ve Vídni se hrálo Dvořákovo Requiem a dokonce i vlastenecká Svatá Ludmila. I ta se setkala s úspěchem navzdory přezíravému až konfliktnímu postoji, který část vídeňské veřejnosti i tisku zaujímaly vůči všemu českému.

Dvořákova hudba zvítězila nad veškerou nevraživostí již za skladatelova života. Dnes se jeho orchestrální i komorní díla na programech vídeňských koncertů objevují zcela běžně, Rusalka se ve Vídeňské státní opeře hrála takřka padesátkrát.

Hudební opojení nabídne účastníkům putování slavný Sommernachtskonzert Vídeňských filharmoniků v zahradách zámku Schönbrunn – jednoho z dalších míst, která Dvořák navštívil. Ačkoliv Antonín Dvořák figuruje na koncertním programu jen prvním Slovanským tancem, událost sama jako by vyvolávala ducha staré Vídně. Jeden z nejlepších orchestrů světa, který svou historii začal psát pouhý rok po Dvořákově narození, hraje pod širým nebem v kulisách dějin, jejichž nedílnou součást tvořily i české země.

Případné zájemce o účast z řad veřejnosti si dovolujeme upozornit, že kapacita letošního výletu je již naplněna.

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert

No items found.

Představení

No items found.

Workshopy

No items found.

Koncerty

No items found.

Galerie

No items found.