Setkání po potlesku s K. Gersteinem
Neformální setkání po skončení koncertu, moderované Jiřím Vejvodou, nabídne pohled do zákulisí i osobnosti umělců – jejich zkušenosti, názory, humor a pokoru vůči hudbě.
Cena vstupenek:

Datum
14/9/25
Čas
22.25
Moderátor
JIří Vejvoda
Informace
Pouze pro návštěvníky večerního koncertu


Fascinace objevováním hudby spojená s bezmeznou zvídavostí, představivostí a virtuozitou vynesla Kirilla Gersteina mezi nejaktivnější a nejpřesvědčivější interprety současnosti. Gerstein je umělcem, který neustává ve svém hledačství: jako klavírista, kurátor, pedagog, hudební lektor a koncertní partner zkoumá rozličná témata v širokém spektru repertoáru – od barokních suit a klasicistních koncertů po současnou tvorbu, jazz a kabaret – a navazuje vztahy s mnoha předními světovými orchestry, dirigenty, instrumentalisty, zpěváky, skladateli, festivaly, nahrávacími společnostmi a mediálními platformami.
Mezi vrcholné momenty Gersteinovy uplynulé sezony patří recitálový debut v Carnegie Hall (Stern Auditorium); několikeré provedení Klavírního koncertu Ferruccia Busoniho ke stému výročí skladatelova úmrtí, a to s Berlínskou filharmonií, Orchestre National de France, BBC Symphony Orchestra a lisabonským Gulbenkian Orchestra; gershwinovský program se Staatskapelle Dresden v rámci tradičního silvestrovského galaprogramu německé veřejnoprávní televize; závěrečný koncert na Musikfest Berlin, na němž zazněla Messiaenova skladba Z kaňonů ke hvězdám pod vedením Sira Simona Rattlea; provedení Komorního koncertu Albana Berga s Ilyou Gringoltsem, Heinzem Holligerem a Evropským komorním orchestrem; Rachmaninovův Třetí klavírní koncert s Royal Concertgebouw Orchestra pod taktovkou Santtu-Matiase Rouvaliho; návrat do Japonska a Koreje s Brahmsovým Druhým klavírním koncertem; hostování u orchestrů v St. Louis, San Franciscu, Pittsburghu a Atlantě; vydání alba Chick Corea's The Visitors u vydavatelství ECM s legendárním vibrafonistou Garym Burtonem; palčivě aktuální program s Vídeňskými symfoniky, v jehož rámci se spojila Schönbergova Óda na Napoleona s Beethovenovým „Císařským“ koncertem, následovaným satirickým přídavkem ze skladatelské dílny Hannse Eislera; a konečně mezioborový projekt pod hlavičkou přehlídky Ruhr Piano Festival, do jehož účasti se zapojili školáci, renomovaní choreografové, vědci a osobnosti světové hudební vědy včele s arménským knězem, muzikologem a skladatelem Komitasem Vardapetem.
Gerstein byl v letech 2023–2024 rezidenčním umělcem Bavorského rozhlasového symfonického orchestru, mimořádným hostem Londýnského symfonického orchestru, rezidenčním umělcem na festivalu v Aix-en-Provence a kurátorem třídílné koncertní série Busoni a jeho svět v londýnské Wigmore Hall. V roce 2023 vydal s Berlínskou filharmonií a Kirillem Petrenkem úspěšné album ke 150. výročí narození Sergeje Rachmaninova a spolu s ikonickým instrumentalistou a skladatelem Heinzem Karlem Gruberem provedl berlínské kabaretní písně z 20. let 20. století. Gerstein také pravidelně diriguje od klavíru: Evropský komorní orchestr (Beethovenův Čtvrtý klavírní koncert), Pařížský komorní orchestr (Mozart, Salieri a Beethoven), Budapešťský festivalový orchestr (Rapsodie v modrém) a Českou filharmonii (Beethovenův První klavírní koncert).
Nedílnou součást Gersteinovy tvůrčí činnosti představují mediální projekty, rozhlasové a televizní vysílání a digitální inovace. Umělec nahrává pro společnosti Platoon/Apple Music, Myrios, Deutsche Grammophon, Decca, Berliner Philharmoniker Recordings, jeho vystoupení natáčely společnosti Unitel, Accentus Music a EuroArts, vysílaly je stanice ORF, BBC, ARTE a Marquee TV a streamovaly je medici.tv a STAGE+. Gersteinův mediální projekt s názvem Hudba ve válečné době, který spojuje pozdní klavírní díla Clauda Debussyho se skladbami Komitase Vardapeta, mu vynesl zvláštní cenu Opus Klassik Award 2025 za výjimečnou uměleckou činnost. Nahrávka, která rozšiřuje tradiční pojetí alba, je začleněna do knihy v pevných deskách, obsahující množství dokumentárních snímků a odborných textů vytvořených na objednávku.
Gersteinův snímek Klavírního koncertu Thomase Adèse s Bostonskými symfoniky pod skladatelovou taktovkou, nahraný ve světové premiéře, byl nominován na tři ceny Grammy a získal cenu Gramophone Award 2020. Gersteinova nahrávka Adèsovy skladby The Tempest Suite s houslistou Christianem Tetzlaffem vyšla roku 2025 u vydavatelství Platoon. Mezi další pozoruhodné Gersteinovy nahrávky patří Straussův Enoch Arden s vynikajícím švýcarským hercem Bruno Ganzem, komplet Čajkovského klavírních koncertů (včetně Prvního koncertu ve skladatelově urtextové verzi) se Semyonem Bychkovem a Českou filharmonií, album The Gershwin Moment s orchestrem St. Louis Symphony a Davidem Robertsonem, nahrané za spoluúčasti americké zpěvačky a skladatelky Storm Large a Garyho Burtona, a konečně Mozartovy čtyřruční klavírní sonáty s Ferencem Radosem.
Gerstein jako skutečný velmistr soudobé hudby objednal a uvedl v premiéře řadu nových skladeb, a to mimo jiné od Tima Andrese, Chicka Corei, Alexandra Goehra, Olivera Knussena a Brada Mehldaua. Od světové premiéry Koncertu pro klavír a orchestr Thomase Adèse v roce 2019 provedl toto dílo více než šedesátkrát s dvaceti různými orchestry na třech kontinentech. Pro vydavatelství ECM rovněž nedávno nahrál Klavírní koncert Thomase Larchera s Bergenskou filharmonií pod taktovkou Eda Gardnera. Po premiéře skladby Francisca Colla Two Waltzes Toward Civilization v Carnegie Hall bude v roce 2026 následovat premiéra skladatelova nového Klavírního koncertu se Sir Simonem Rattlem a Bavorským rozhlasovým symfonickým orchestrem.
Gerstein se rovněž věnuje vzdělávání. V současné době je profesorem klavíru na berlínské Hanns Eisler Hochschule a působí na fakultě Kronberg Academy. Jeho tamní řada bezplatných on-line seminářů, které zahrnují rozhovory s předními uměleckými osobnostmi 21. století, dosáhla do dnešního dne návštěvnosti více než 150 000 diváků. Mezi jeho hosty patřili Aj Wej--wej, Brad Melhdau, Thomas Adès, Iván Fischer, Alex Ross, Matthew Aucoin, Kirill Serebrennikov, Elizabeth Wilson, Simon a Gerard McBurneyovi, Robert Levin, Reinhard Goebel, Simon Callow, Emma Smith, Deborah Borda, Sir Antonio Pappano a Kaija Saariaho. Gerstein působí také jako mentor na Verbier Festival Academy a v rámci hudebních seminářů IMS Prussia Cove.
Gerstein se narodil roku 1979 v ruské Voroněži. Navštěvoval hudební školu pro mimořádně nadané děti a jazz se učil hrát sám doma s pomocí gramofonových desek svých rodičů. Jako čtrnáctiletý se v Petrohradu náhodně seznámil s Garym Burtonem, díky němuž získal pozvání ke studiu na Berklee College of Music v Bostonu, kam nastoupil jako vůbec nejmladší student. V šestnácti letech dokončil bakalářské a magisterské studium na Manhattan School of Music v New Yorku, poté pokračoval ve studiu u Dmitrije Baškirova v Madridu a Ference Radose v Budapešti. Gerstein v roce 2010 získal první cenu na 10. ročníku soutěže Arthura Rubinsteina, později obdržel prestižní cenu Gilmore Artist Award a také Avery Fisher Career Grant. V roce 2021 mu Manhattan School of Music udělila čestný doktorát.
zdroj: kirillgerstein.com
O programu
Skončil vynikající koncert, dozněly přídavky i nadšené ovace a všichni si přejí, aby to pořád nebyl konec. Právě této touze vycházejí vstříc Setkání po potlesku, která nabízejí pokračování nezapomenutelných zážitků jinými prostředky. Umlkne sice hudba, ale ke slovu se dostávají samotní umělci. Tentokrát již zcela uvolnění, s kávou, minerálkou nebo i pivem v ruce. A hlavně připravení na povídání s Jiřím Vejvodou v roli moderátora a případně i pohotového tlumočníka.
Každý, komu se po koncertě ještě nechce domů, má jedinečnou příležitost poznat něco ze zákulisí velkého uměleckého světa a nakonec i ze soukromí osobností, jejichž hudební výkony mohou působit až nadpozemsky. Přátelská, pozitivní a společenská atmosféra provází každé ze Setkání po potlesku, která umocňují zážitky ze samotné hudby.
Děkujeme všem, kteří podpořili tuto akci
Představení
Dílny
Koncerty
Galerie

Rudolfinum, Dvořákova síň
Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.
Při návštěvě koncertu v Rudolfinu můžete využít podzemní parkování v prostorách Old Town Parking, které nabízí i předchozí rezervaci parkovacího místa.
