Napsali o nás

Výběr článků o našem festivalu, recenze koncertů a další zajímavosti z online zdrojů.

Od založení v roce 2008 má festival klasické hudby Dvořákova Praha, jehož letošní ročník skončil toto pondělí vystoupením Symfonického orchestru Českého rozhlasu, jasně nastavené priority.

Přečtěte si celou recenzi zde.


S jistým napětím obecenstvo i pořadatelé očekávali provedení Koncertu pro klavír, housle a smyčce d moll Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, a to i vzhledem k náhlé změně interpreta. V technicky nesmírně obtížné skladbě čtrnáctiletého skladatele z roku 1823 obstáli sólisté na výbornou.

Přečtěte si celý článek zde.


„Těžko rozhodnout, jestli Giltburg zahrál Rachmaninovovu neklidnou, emotivní a virtuózní skladbu neslýchaně, nebo ideálně. Obojí je pravda.“

Přečtěte si celou recenzi zde.


Ačkoli byl koncert věnován mecenášům festivalu, jeho dramaturgie nesáhla pouze k osvědčeným operním hitům, ale nabídla průřez českou operou včetně méně známých děl. 

Přečtěte si celý článek zde.


Z druhé sady koncertů vyslechnutých na Dvořákově Praze v uších nejdéle doznívalo Německé requiem s Českou filharmonií. Byli tu však i Vídeňští filharmonikové a zpívali Adam Plachetka s Kateřinou Kněžíkovou.

Přečtěte si celý článek zde.


Než se však Dvořákovou síní roznesly první tóny v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který pod vedením Jana Kučery přinášel mladým umělcům orchestrální oporu, na empoře se zjevili nebeští kavalérové v červených blyštivých šatečkách a vestičkách a uvedli celou soutěž její tradiční znělkou.

Přečtěte si celou recenzi zde.


Dvořákova rozhlasová mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky s názvem Concertino Praga má za sebou další, tentokrát obzvláště úspěšný a silný ročník – čtveřice finalistů v každé z kategorií nadchla vyspělými výkony.

Přečtěte si celou recenzi zde.


V rámci festivalu Dvořákova Praha se 17. září na půdě pražského Rudolfina představil orchestr Akademie komorní hudby, jenž s elegancí a řemeslnou pečlivostí uvedl díla Bohuslava Martinů, Ernesta Chaussona a zatím nejnovější skladbu Jiřího Gemrota Ďábelský rozmar pro violoncello, dechové nástroje a bicí.

Přečtěte si celou recenzi zde.


Jako dramaturgický vrchol festivalu Dvořákova Praha vnímám uvedení Německého requiem Johannesa Brahmse 14. 9. 2023 v Rudolfinu; bylo to i vyvrcholení oslav 190. výročí narození.

Přečtěte si celou recenzi zde.


Program festivalu Dvořákova Praha sestává z několika pozoruhodných tematických řad. Mimořádně atraktivní je řada nazvaná „Dvořák Collection“, v níž mají být postupně uvedeny všechny Dvořákovy smyčcové kvartety. Do této řady patřil i festivalový koncert Sedláčkova kvarteta v Anežském klášteře 12. září 2023. 

Dvořákova hudba v jejich rukou zpívala a dýchal z ní klid a pohoda. Soubor nic nedramatizoval, pracoval velmi citlivě a inspirovaně s rubaty, plasticky modeloval dynamiku (překrásná éterická pianissima) a tam, kde bylo zapotřebí, dokázal neobyčejně zřetelně profilovat jednotlivé hlasy.

Přečtěte si celou recenzi zde.


Byl to historicky první koncert Vídeňských filharmoniků pod českou taktovkou na našem území. Událost, na níž se dvě výjimečné mladé osobnosti představily s tělesem, které je synonymem prvotřídní interpretace, předem budila pozornost jako pomyslný vrchol letošního ročníku festivalu Dvořákova Praha. Ten potrvá do 25. září.

Přečtěte si celou recenzi zde.


Orchestr pod dynamickou taktovkou Jakuba Hrůši hrál po celý večer nejen bezchybně, ale uchvacoval vřelou barvou smyčců, dalekonosnou břeskností žesťů, i čistotou dřev, která opravdu zněla jak dřeva nejušlechtilejšího rodu. 

Přečtěte si celou recenzi zde.


Vídeňská filharmonie pod taktovkou Jakuba Hrůši hostovala na Dvořákově Praze. Z koncertu se stala prvořadá událost přenášená rozhlasem i televizí a připomněla nejen historické přátelství Brahmse a Dvořáka, ale také senzační úspěchy dvaačtyřicetiletého českého dirigenta.

Přečtěte si celou recenzi zde.


„Dvořákova Osmá symfonie se ukázala být pro vídeňskou orchestrální brilanci mimořádně vhodným materiálem.“

Vídeňští filharmonikové nebývali v minulosti příliš častými hosty pražských koncertních pódií. Poslední dobou se to zlepšuje. Ve středu večer vystoupili na Dvořákově Praze. Poprvé v české metropoli s tuzemským dirigentem. Byl jím Jakub Hrůša. Dvořákova Anglická symfonie byla očekávaným trumfem – a ano, stala se jeho a jejich skutečným triumfem.

Přečtěte si celou recenzi zde.


Po čase v Praze opět hostoval jeden z nejlepších evropských orchestrů s dlouhou tradicí, švýcarský Tonhalle Curych. Tentokrát s šéfdirigentem Paavem Järvim. Po čtvrtečním zahajovacím koncertu festivalu Dvořákova Praha se v Rudolfinu znovu představil tento pátek s českým sólistou Ivo Kahánkem.

„Kahánek zvládl vystoupení technicky na vysoké úrovni včetně záludností, jimiž autor sólový part vybavil. Brilantní běhy, rychlé oktávové pasáže a trylky - vše bylo na svém místě.“

Přečtěte si celou recenzi zde.


Dvořákova Praha letos odstartovala bezkonkurenčním způsobem a doslova rozbouřila vody pražského hudebního života na počátku nové sezóny. 

Přečtěte si celou recenzi zde.


Dvořák v názvu, Dvořák na náměstí, Dvořákova síň a Dvořákovo dílo v ní hrané. Slavnostní zahájení obstaral Tonhalle-Orchester a violoncellistka Anastasia Kobekina pod vedením Paava Järviho.

Přečtěte si celou recenzi zde.


Špičkové orchestry z Rakouska, Izraele a Švýcarska či přední sólisty ze světa i domova nabídne program 16. ročníku hudebního festivalu Dvořákova Praha.

Přečtěte si celý článek zde.


Na festivalu zazní všechny Brahmsovy instrumentální koncerty, Německé requiem, První symfonie i další jeho skladby, a to v provedení hvězdných světových i domácích sólistů i těles.

Přečtěte si celý článek zde.


Podzimní festival Dvořákova Praha zvýrazní tvorbu Johannesa Brahmse, od jehož narození uplyne letos v květnu 190 let. Figuruje vedle hudby Antonína Dvořáka i v programu koncertu Vídeňských filharmoniků, které má v Rudolfinu řídit Jakub Hrůša. Bude to poprvé, kdy s nimi v tuzemsku vystoupí český dirigent. Dalšími světoznámými zahraničními tělesy jsou ve festivalové nabídce Izraelská filharmonie a Tonhalle-Orchester Zürich.

Přečtěte si celý článek zde.


O víkendu vyvrcholila přehlídka Dvořákova Praha – vystoupila legendární klavíriska Martha Argerich a celou akci uzavřel Symfonický orchestr Švédského rozhlasu s dirigentem Danielem Hardingem. Festival nabídl vyrovnanou úroveň a několik hvězdných momentů.

Přečtěte si celý článek zde.


Dvořákova Praha má za sebou letošní ročník. A nutno uznat, že u vyslechnutých koncertů by se výrazné slabiny hledaly jen těžko. K vrcholům se zařadil nejen program s pianistkou Marthou Argerichovou, ale i závěrečné vystoupení švédských hudebníků.

Přečtěte si celý článek zde.


Komorní řadu mezinárodního festivalu Dvořákova Praha zakončil večer, jehož sestavě vévodilo jedno jméno. Martha Argerich.

Přečtěte si celý článek zde.


Nastudování s Českou filharmonií a Pražským filharmonickým sborem, pod nímž byl podepsán šéfdirigent prvního domácího orchestru Semjon Byčkov, mělo kvality, které jsou v běžném operním provozu stěží dosažitelné.

Přečtěte si celou recenzi zde.


Mezinárodní festival Dvořákova Praha uvedl v koncertní podobě v pondělí operu Rusalka. Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina se představila Česká filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem a hvězdným mezinárodním obsazením.

Přečtěte si celý článek zde.


Koncertní provedení Rusalky bylo dobrým nápadem – a víc než dobře realizovaným. Festival Dvořákova Praha tímto projektem sáhl letos hodně vysoko.

Přečtěte si celý článek zde.


Ve čtvrtek 15. září vystoupilo ve Dvořákově síni Rudolfina, jako host festivalu Dvořákova Praha, americké smyčcové kvarteto, které je od svého založení v roce v roce 1946 rezidenčním souborem jedné z nejlepších uměleckých škol na světě – Juilliard School.

Přečtěte si celý článek zde.


Koncert Royal Philharmonic Orchestra s novým šéfdirigentom orchestru Vasilym Petrenkom a sólistom, klaviristom Lukášom Vondráčkom, patril medzi očakávané momenty tohtoročnej Dvořákovej Prahy. 14. septembra sa tak toto špičkové teleso postavilo pred zaplnenú Dvořákovu síň – a od prvých momentov prítomných poslucháčov uchvacovalo.

Přečtěte si celý článek zde.


Dramaturgie mezinárodního festivalu Dvořákova Praha zařazuje také koncerty mladých hudebníků a nazývá tuto linii výstižně „Pro budoucnost“. Letos dostal příležitost Symfonický orchestr Pražské konzervatoře, který hrál pod taktovkou významného dirigenta Petra Altrichtera. 

Přečtěte si celý článek zde.


„Musím doznat, že to, co předvedl Vasilij Petrenko s RPO v Praze, se pro mne řadí k nejlepším Pátým vůbec. Skvěle se podařilo vystihnout a vrcholnými prostředky ztvárnit rtuťovitou rytmickou živelnost, jež je základním rysem díla.“

Přečtěte si celou recenzi zde.


Když někdo hraje 76 let jako houslista Raphael Hillyer, má co vyprávět. Zakládající člen amerického Juilliard String Quartetu, který už bez něj tento čtvrtek vystoupí na festivalu Dvořákova Praha, nejraději dával k dobru dvě historky.

Přečtěte si celý článek zde.


Mnichovští filharmonikové v čele s jihokorejským dirigentem Myung-Whunem Chungem se v rámci letošní Dvořákovy Prahy představili hned dvakrát. Nejprve na zahajovacím koncertu a pak především o den později, v pátek 9. září, kdy uvedli hudbu Roberta Schumanna a Antona Brucknera. Nutno dodat, že v proporcích takřka ideálních.

Přečtěte si celý článek zde.


Sestavit pohostinské vystoupení pro festival Dvořákova Praha ze tří partitur Richarda Strausse a z ničeho jiného? Mohlo se to předem jevit jako pyšné, nebo jako málo kontrastní a proto ne tak zajímavé, nebo také jako riskantní. Nic z toho se nepotvrdilo. Clevelandský orchestr s šéfdirigentem Franzem Welser-Möstem v neděli ve zcela zaplněném Rudolfinu Straussovou hudbou posluchače nadchl tak jednoznačně, jako už nikdo dlouho předtím.

Přečtěte si celý článek zde.


K úvodnímu festivalovému koncertu před zaplněným hledištěm Rudolfina v přítomnosti televizních kamer a rozhlasové techniky byl tentokrát pozván jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších německých orchestrů, Mnichovští filharmonikové. 

Přečtěte si celý článek zde.





Celý článek o recitálu Andráse Schiffa si můžete přečíst zde.


Celý článek o koncertu Kita Armstronga naleznete zde.


Celý článek o koncertu Symfonického orchestru hl. m. Praha FOK naleznete zde.


Celý článek o koncertu Mladých filharmoniků Dvořákovy Prahy na 15. ročníku festivalu naleznete zde.